Oktober - December 2019 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Oktober - December 2019 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Oktober - December 2019

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

04 Januari 2020 | Nieuw Zeeland, Carterton

Allereerst voor iedereen die onze belevenissen volg: een heel voorspoedig 2020!

Hier wordt het ondertussen lekker zomerweer. In het voorjaar hebben we veel in de tuin gedaan. Het deel waar we het gras weggehaald hebben is nu af. Een deel is gevuld met planten en houtsnippers en de rest met stenen en grasplanten. Ook de twee beelden die we al een tijd hadden staan nu in dit deel, vergezeld door een waterelement op zonne-energie. Het ziet er mooi uit.
De stenen hebben we bij een rivier weggehaald. In heel wat weekeinden maakten we twee, drie ritjes en uiteindelijk hebben we zo'n 7 ton in onze tuin gestort. Op een gegeven moment werden we aangesproken door iemand van de lokale iwi (Maori stam), met de vraag waarom we de stenen weghaalden. Eerlijk geantwoord en nog even verder gepraat. Of we de rivier en de 'mensen van het land' toestemming gevraagd hadden? Ik wist van dit eerste gebruik, dus ja en nee. Niet helemaal oke, want de rivier en de mensen zijn hetzelfde. Maar dan is er toch geen probleem? Vooruit dan: oke, meer wat geef je dan terug aan de rivier? Nu kan het een lange discussie worden, dus maar beëindigd en terug naar huis gereden. Gelukkig hadden we net genoeg stenen om ons project af te ronden

In de tuin groeit verder alles erg goed. De groentetuin produceert goed en veel planten staan/stonden in bloei. Dit jaar krijgen we voor het eerst peren. Alle perenbomen hebben gebloeid, maar slechts een heeft peren. De pioenrozen hebben heel mooi gebloeid en ook de gouden regen en nieuw geplante rozen deden het goed. De artisjokken bloeien mooi en groeien hard. Ik heb er een proberen te eten en dat was goed, maar niet bijzonder genoeg voor het werk dat je ervan hebt. Het pellen duurt lang en uiteindelijk hou je niet veel over. Wat het ook goed doet, zijn de kiwiplanten. Degene die we al opgekweekt hadden is nu bijna anderhalve meter en de nieuwe die we gezaaid hebben groeien goed. Over een jaar of acht hebben we misschien onze eigen kiwi's.
Om de ergste zon buiten de houden waren we al een tijdje op zoek naar iets dat we aan de buitenkant van het raam kunnen bevestigen. Helaas konden we dit niet vinden in Nieuw-Zeeland, dus hebben we het in Nederland besteld. Na ontvangst hebben we het op een raamwerk bevestigd en voor het betreffende raam gezet. Op deze manier hoeven we geen gaten in het aluminium kozijn of de stenen muur te maken en is het makkelijk weg te halen in de winter. Het lijkt goed te werken voor het buiten houden van we warmte.

Een leuk vooval was dat op een avond Yaro heel geinteresseerd naar de schuifpui keek. Ook probeerde hij iets te vangen. We hebben hem een tijdje z'n ding laten doen, maar later zijn we toch gaan kijken. Er bleek een fel groen gekleude kikker in het kozijn te zitten - gelukking wel buiten. Het bleek een 'Green and Gold Bell Frog' te zijn, ooit geintroduceerd vanuit Australie. Toch maar even de tuin in gemanouvreerd en daarna niet meer gezien.

Na vorig jaar afwezig te zijn, waren we dit jaar weer vrijwilliger bij de Tirohana wijngaard tijdens Toast Martinborough - een wijn, 'food' en muziekfestival. Ook dit keer verkochten en schonken we wijn aan de festivalbezoekers.

Met de Rotary Satellite club waren we ook druk. We waren bij twee evenementen on geld in te zamelen voor de organiserende scholen. Een keer door suikerspinnen te maken en verkopen en de tweede keer op ritjes op pony's te verkopen. Leuk om te doen en het geeft ons wat naamsbekendheid. Verder hebben onze hoofdclub geholpen met het verkopen van toegangsbewijzen voor de lokale A&P show, vanouds een landbouwtentoonstelling maar nu uitgegroeid tot een attractie voor de hele familie.

Kerst en oud-en-nieuw zijn rustig verlopen. Voor Kerst hadden we een hotel geboekt in Wellington. Lekker wandelen langs het water en door de stad. Het was rustig, maar niet uitgestorven en een aantal restaurantjes en buurtsupers waren open. Genoeg om je te vermaken. Oud-en-nieuw is hier altijd rustig met weinig vuurwerk. We zijn niet opgebleven, maar hebben het gevierd met een goede 'dessert' wijn die we al een tijdje hadden: een 'noble' riesling van Kalex (Central Otago). Op 1 januari heb ik nog de oudejaarsconference gezien terwijl Feija een rondje ging fietsen. 's Avonds hebben we een lekker (Wit-Russische) haring gegeten die ik van mijn Russische collega gekregen had. Hij had het voor me besteld bij de Russische winkel in Auckland. Lekker!

Tot slot nog dit. In Australie woeden er al lange tijd hevige bosbranden. Ondertussen is er al een oppervlakte te grootte van Nederland in vuur opgegeaan. De rook daarvan hangt zo nu en dan over Nieuw-Zeeland. In sommige plaatsen kan de lucht zelf helemaal oranje kleuren. Zo erg is het bij ons niet geweest, maar de zon gaat er wel achter schuil. Een oranje tot rode schijf en soms heel wazig.

De foto's: https://photos.app.goo.gl/ZNAFm6SXG4SmrP5y6

• 05 Januari 2020 - 14:37

Marijke:

Het is aan jullie tuin goed te zien dat je er veel tijd en energie in hebt gestoken. Het ziet er allemaal heel fraai uit! En jullie poezen nemen het ervan. Luieren ze niet onder een artisjok, dan wel op een been. Die zon achter de rook uit Australië; we hebben dat in Nederland ook eens gehad toen er branden waren in Portugal. Wat de foto's betreft slaat de laatste echt alles. Wat een wolkenpartij tijdens die zonsondergang!
    Liefs, Marijke

• 05 Januari 2020 - 14:45

David:

Weer met interesse over jullie afgelopen kwartaal gelezen. Ondanks de afstand toch zo herkenbaar ! Het zou het mooi zijn om iets positiefs aan de rivier terug te geven / te doen en wat zou de Iwi hiervan vinden ?

• 05 Januari 2020 - 16:11

Janny Odijk :

weer genoten van je verhaal, wil jullie ook een heel gezond 2020 toe wensen groet janny

• 06 Januari 2020 - 15:59

Pieter En Inge:

Hoi Alex en Feija,
    Alle beste wensen voor 2020, uit het natte en koude NL.
    We missen nu al de temperaturen van het zuidelijk halfrond.
    Gelukkig is er hier wel altijd stroom en stromend water en niet elke dag geweld.

Wie weet komen wij ook naar NZ in de toekomst.