Weblog Augustus 2022 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Weblog Augustus 2022 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Weblog Augustus 2022

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

01 September 2022 | Nieuw Zeeland, Carterton

Alweer een jaar voorbij. Hoog tijd voor weer een bericht.

Sinds het vorige bericht is er veel gebeurd. We zijn twee keer verhuisd, hebben veel werk verzet op de nieuwe kavel, ik heb een nieuwe baan en we zijn op vakantie geweest.

Om met het laatste te beginnen. Eind juli zijn we ruim een week naar Nelson geweest. Deze plaats ligt bovenin het Zuideiland, vlakbij het Abel Tasman National Park. Voor ons pakte het voordeliger uit om te vliegen vanaf Wellington dan met de veerboot over de Cook Straight te gaan. In Nelson hadden we een AirBnB geboekt. Wat we niet wisten is dat de accommodatie bovenop een heuvel lag en we over een smalle, soms steile weg met haarspeldbochten erheen moesten rijden. Gelukkig kwamen we geen enkele keer iemand tegen.

De weersverwachting was niet zo goed voor deze week, dus toen we met mooi weer aankwamen zijn we direct doorgereden naar de 'Gardens of the Wold' in Hope. Dit is een grote privétuin waar je tegen een kleine bijdrage doorheen kan lopen. De tuin is opgedeeld in thematuinen van over de hele wereld. Wat ze daar ook hebben is een exemplaar van de 'Wollemi Pine', een boom die alleen van fossielen bekend was, maar in 1994 in Australië weer ontdekt is. Hierna zij we doorgereden naar Mapua voor een wandeling over Rabbit Island. Een mooie wandeling en de haven van Mapua is een leuke plek met cafés, restaurants etc. Gedurende de vakantie zijn we er regelmatig naar teruggegaan.

Een andere leuke trip was naar de 'Ngarua Caves'; meerdere kalksteengrotten waarvan een gebruikt word voor rondleidingen. En dit keer waren wij de enige! Bijzonder is dat deze grotten een paar honderd meter boven zeeniveau liggen. Ook zijn ze behoorlijk oud: uit de tijd van het supercontinent Gondwana. Het zijn heel mooie grotten meet veel stalactieten en stalagmieten. Na de rondleiding en lunch inRiwaka hebben we de 'Riuwaka Resurgence' (bron) bezocht - vrijwel recht onder de grotten. Dit is waar het water dat door de grotten sijpelt als riviertje uit de heuvel komt.

Verder zijn we nog naar het 'Centre of New Zealand' gelopen - het geografische midden van Nieuw-Zeeland. Tot een aantal jaar geleden was dit correct. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat Nieuw-Zeeland meer zeeboden heeft dan eerst gedacht, wat ervoor gezorgd heeft dat het midden 160km naar het oosten verplaatst is en ligt nu dicht bij ons: 11km ten noordwesten van Greytown in de Tararuas. Leuk weetje. Ook hebben we het 'Classic Car Museum' bezocht en het ' The Brook Waimārama Sanctuary' bezocht.

Ook hebben we alle open wijngaarden bezocht. Een aantal hebben een Duitstalige achtergrond. Tijdens de ontginning was dit gebied best lastig om bruikbaar te krijgen - te lastig voor de Britten. Duitsers en Oostenrijkers vonden dit niet zo'n probleem en zijn hier neergestreken. Wijngaarden als Neudorf (Duits) en Seifried (Oostenrijks) bestaan nog. Andere namen zijn verdwenen: zo is Sarau na de eerste wereldoorlog hernoemd naar Upper Moutere.

Gelukkig waren we op tijd terug, want drie weken later kwam onder andere bij Nelson een 'weather bomb' langs met heel heel veel regen. Revieren die buiten de overs treden, ondergelopen weilanden, wijngaarden, boomgaarden, en akkers. Wegverzakkingen en aardverschuivingen met en zonder huizen.

Dan nu deel twee. Eind juli was mij laatste werkdag bij MyTrucking. Net was al een tijdje zozo, maar ik kon mijn werk nog steeds wel doen ondanks dat heg ontwikkelproces al lang veel te wensen over liet. Veel verbetering was er niet te verwachten doordat bepaalde collega's daar niet aan wilden. Met een nieuwe architect en IT manager leek het er positief uit te zien, maar helaas verbeterde er weinig.

Ik had graag meer de analyse kant op gewild, maar een mogelijkheid daartoe liet al zeker een half jaar op zich wachten. Ik had al naar vacatures bij een bedrijf in Masterton gekeken en ze hadden er een voor Senior Business Analyst. De vacature stond al een maand uit en er waren (nog) geen reacties op. Dan maar een gesprek proberen, ook al paste mijn ervaring slechts een beetje bij die rol.

Tegelijkertijd belde een recruiter mij over een Senior Developer. Helemaal in lijn met wat ik bij MyTrucking deed. Een bedrijf gevestigd in Auckland en deel van een Australisch bedrijf dat onderdeel is van een groot Amerikaans bedrijf. Bijna 100% thuiswerken - allen eens in de 2-3 maanden even naar Auckland. Meerdere online gesprekken gehad en het klikte goed.

Uiteindelijk had ik twee baanaanboden: de Senior Developer rol bij Storman in Auckland en de Senior Business Analyst bij Farm Focus in Masterton. Een zeer lastige keus en ik heb een weekeinde gebruikt om een beslissing te nemen. Farm Focus trok aan het langste eind.

Op 8 augustus ben ik begonnen als Business Analyst bij Farm Focus in Masterton. Een leuk bedrijf dat een boekhoud- en planningsprogramma maakt en onderhoud voor de agrarische sector. Mijn taak is om uit te vogelen welke problemen opgelost moeten worden en wat deze oplossingen bij dragen aan het programma en aan de bedrijfsvoering van de boerenbedrijven die het programma gebruiken.

Feija is ondertussen druk bezig met het opzetten van haar nieuwe bedrijf. Na geslaagd te zijn voor haar examens en het aanvragen van een licentie, is ze nu financieel adviseur. Het idee is dat ze langzaam het werk als immigratieadviseur afbouwt ten gunste van het werk als financieel adviseur.

Als laatste de ontwikkelingen rond ons huis en kavel. In november vorig jaar zijn we verhuisd naar tijdelijke accommodatie bij kennissen. Een vrachtwagentje vol met spullen ging de opslag in. Daarna nog twee keer rijden voor alle planten die we opgekweekt hadden plus de fietsen, scooter, en maaier. Een mooie plek om te wonen, maar helaas was er een probleem met de waterfilters en moesten we elders water tappen. Uiteindelijk zijn we eind maart naar onze nieuwe kavel verhuist.

Ondertussen was het huis gebouwd - althans de buitenkant en de binnenmuren. Ook hebben we zelf zo'n 5000 bindklinknagels in het huis verwerkt om alle verbindingen tussen plafonds, muren en vloeren goed vast te zetten. Ook hebben we de keuken verder afgemaakt, de laminaatvloer gelegd, deurkozijnen geplaatst en de deuren afgehangen. Aan beide lange kanten van het huis hebben een een 'deck' gemaakt dat bij de schuifdeuren van de slaap, woon, en eetkamer nog een overkapping krijgt. Op het moment is Feija we bezig met plinten langs het laminaat, maar verder is het meeste in huis gedaan. We hebben ook het 'certificate of compliance', wat zoveel inhoud dat je aan de bouwvergunning voldoet en officieel in het huis mag wonen.

Een van de eerste gebouwen die neergezet zou worden is de cottage / cabin (officieel een 'garden room'). Het idee was destijds dat we daar eerst in zouden wonen terwijl het huis gebouwd werd. Door de vele vertragingen was die het laatste gebouw - na de zeecontainer, het huis en de schuur. Ook is het nog niet af omdat de aannemer een puinhoop van het dak gemaakt heeft. Binnenkort word het door iemand anders hersteld.

Dan de tuin. Alle planten die we heen-en-weer verhuisd hebben, hebben een plek gekregen. Veel worden gebruikt om de wind (en het uitzicht op de bergen) tegen ge houden. Het zal nog wel even duren voordat we daar wat van gaan merken. We hebben ook een 'food forest' aangelegd met daarin allerlei bomen en planten die fruit en noten leveren: appels, peren, pruimen, frambozen, aardbeien, bessen, vijgen, loquats, hazelnoten, guave, citrus, avocado, feijoas, olijven, etc. De pruim bloeit al en de hazelnoten krijgen al blad. Ben benieuwd wat we dit jaar kunnen oogsten. De kiwiplanten die we van zaad opgekweekt hebben zijn ook heelhuids overgekomen en staan nu naast het huis zodat ze redelijk beschut staan van de wind en felle zon.

Een ander deel is voor bloeiende bomen en struiken. Hier staan onder andere kowhai, pioenrozen en de 5 proteas die ik voor mijn verjaardag gekregen heb. Onze groentetuin heeft nog niet zijn definitieve vorm, maar is nu nog een tijdelijk bed met vooral bladgroente erin. Een ander deel van tuin is geplant met onder andere cannas en agapanthus. Dit is het septic veld waar het afvalwater van onze septictank heen gepompt wordt. Omdat we in het buitengebied wonen, moeten we zelf voor drinkwater en afvalwaterverwerking zorgen. Elektriciteit wordt wel geleverd van net, maar we gaan ook zelf opwekken met 6kW aan zonnepanelen. Ze zijn al geplaatst, maar moeten nog aangesloten worden.

Tot zover een beperkte (of toch niet zo) weergave van ons afgelopen jaar.

Foto's: https://photos.app.goo.gl/QHUTkXpjtEiKuKkM7

• 01 September 2022 - 11:41

Wim En Liesbeth Wessels:

Lieve Feija en Alex,

Weer leuk om jullie ontwikkelingen te lezen. Wij vonden het Abel tasman Park ook prtachtig. Leuke herinnering op deze manier. Succes met de nieuwe banen. En wat een energie gestopt in nieuw huis en tuin. De link voor de foto's werkt(e) niet.

Een warme groet uit Vragender.

• 01 September 2022 - 13:59

Jacco:

Leuk om te lezen, en helemaal leuk om de foto's erbij te zien.

Bedankt voor het delen!

• 01 September 2022 - 16:10

Pieter En Inge Heijnen:

Hallo,

Even een reactie uit Cuijk.
    Wat er allemaal niet kan gebeuren als je een tijdje niet van elkaar hoort. Succes in jullie nieuwe huis en met jullie nieuwe werk uitdagingen.
    Ik weet niet of wij er aan toekomen nog een blog op onze site te zetten. Wie weet?

• 02 September 2022 - 16:38

Marijke:

Wat een jaar!
    Maar je woont nu op een bijzonder mooie plek. En de nieuwe banen zijn extra uitdagingen!
    Fijn ook weer dat er foto's te bewonderen zijn.
    Liefs, Marijke

• 13 September 2022 - 18:42

David:

Interessant om weer eens te lezen over jullie verhaal in NZ. Zelfde boek, nieuw hoofdstuk voor jullie ! Een eigen "food forest" is toch wel erg mooi en erg lekker.