Weblog December 2022 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Weblog December 2022 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Weblog December 2022

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

24 December 2022 | Nieuw Zeeland, Carterton

Het is zomer! Nou ja een soort van. Momenteel is het koud (18 graden) en het regent veel, soms met onweer. Dit blijft nog wel een tijdje zo. Fijn voor de tuin, maar minder voor ons. Alles groeit hard. Veel planten de we geplant hebben zijn aangeslagen en hopelijk genoeg 'gesettled' om de zomer door te komen. De andere kant van de medaille is dat we vaak het gras moeten maaien - wekelijks -, maar dit het best gaat als het droog is. Tja we zien wel wat er nog komt. Gelukkig hebben we al aardig wat mooie dagen gehad met veel zon en temperaturen midden in de 20.

In November hebben we weer als vrijwilliger meegeholpen bij Toast Martinborough. Dit is een festival dat jaarlijks georganiseerd wordt, maar sinds 2019 vanwege covid en slecht weer geannuleerd werd. Gelukkig ging het dit jaar wel door. We werkten bij Tirohana Estate en deze keer stonden we in de ‘food tent’. Voorgaande Jaren schonken we de wijn, maar dit keer hadden ze ons nodig om orders voor voedsel aan te nemen end dat uit te serveren. Dit was Meestal zeer hectisch en bij voorkeur niet voor herhaling vatbaar. Al met al was het wel een goede dagen we hebben er twee tegoedbonnen voor een diner voor 2 aan over gehouden.

Aan het werkfront gaat alles goed. Mijn nieuwe baan als Business Analist bevalt goed en ik voelde me al direct thuis bij het bedrijf (Farm Focus). Ondertussen heb ik ok de Christmas party van het bedrijf meegemaakt evenals de Christmas lunch van mijn team. Het bevalt me allemaal erg goed en ik krijg grotere klussen en meer vrijheid om ze te doen. Op naar het nieuwe jaar! Feija is voornamelijk bezig met emigratieaanvrage en visa, maar werkt ook om haar financieel advies bedrijf vorm te geven.

Rondom het huis en in de tuin is veel veranderd. Dit is vooral omdat alles erg hard gegroeid is. Daarnaast hebben wij ook veel werk verzet. Zo hebben we ‘windbreak’ geplaatst langs de kavel en op een paar strategische plekken. Dit is om onze planten te beschermen tegen de harde wind. Stukje bij beetje hebben we ook de boven het ‘deck’ afdakjes bij de schuifpuien afgerond. Hierdoor komt er minder direct zonlicht in het huis waardoor het koeler blijft en we vangen meer regenwater op dat we kunnen gebruiken in te tuin als het weer droger wordt. Mat de regenbuien de laatste maanden is onze watervoorraad volledig aangevuld – ongeveer 61 kuub. De komende tijd zullen we deze voorraad met nog 2 kuub uitbreiden omdat we water gaan opslaan vanuit het stroompje dat over onze kavel loop en van een nieuw dak dat we op onze container gaan maken. Deze container hebben we ondertussen geleegd en verplaatst naar een plek waar ie minder in het zicht staat. We hebben er ook tweedehands ramen en een deur in laten zetten. We willen deze container nu als een schuur gebruiken om planten in op te kweken en misschien als een broeikas.

Ondertussen is onze tijdelijke groentetuin bijna leeg en hebben we de nieuwe – definitieve groentetuin in gebruik genomen. Deze ligt zoveel mogelijk uit de wind en uit de felle zon, omdat veel planten daar niet echt van houden. Momenteel staat er bonen, tomaten, courgette, bokchoi, venkel en selderij in. Daarnaast groeien de kiwiplanten daar die hopelijk met een paar jaar fruit geven en enige bescherming voor de groentetuin tegen de wind en zon. Gedurende de laatste

De cottage is nu gelukkig in goede staat. De aannemer die we ingehuurd hadden heft veel gebreken op moeten lossen. We hebben de originele aannemer een voorstel gedaan voor een erg schappelijke schadevergoeding, maar daar wilde hij niet aan. Dus moesten we -helaas- naar een ‘dispute tribunal’. Hier wordt de zaak gehoord en naar een oplossing gezocht. Op 16 januari worde de zaak behandeld en moeten we online aanwezig zijn.

Komend jaar zal begint goed. In februari komt zowel Feijas als mijn familie op bezoek. Gelukkig kan dit wee ren we kijken er erg naar uit.

Tot slot willen we jullie nog hele gezellige Kerstdagen wensen en een heel goed en ‘normaal’ -:) 2023!

Foto’s: https://photos.app.goo.gl/vuSGvUxgAgryKp3C8

• 24 December 2022 - 10:05

Jacco:

Hey Alex en Feija,

Wat leuk weer om te lezen en de foto's te zien. We kunnen niet wachten om langs te komen en het in het echt te komen bewonderen.

Tot snel!

• 24 December 2022 - 10:53

Marijke:

Wat is het allemaal goed opgekomen in de tuin. Jullie hebben eer van het vele werk! En zo te zien heb je er ook veel plezier in! Wat is het toch een schitterende omgeving!

Marijke

• 25 December 2022 - 09:42