Juni - September 2019 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Juni - September 2019 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Juni - September 2019

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

06 Oktober 2019 | Nieuw Zeeland, Carterton

In juni begon het goed te winteren. Meerdere nachten heeft het een paar graden gevroren. We hebben dan ook de vijgenbomen, citrusbomen, en passievrucht met 'frost cloth' afgedekt. Dit blijft erover totdat de nachtvorst geweken is. Ook hebben we wifi-beveiligingscameras aangeschaft. Niet zozeer omdat het hier onveilig is, maar meer om te zien of er wat bezorgd is of niet. Het lijk goed te werken. Ook hebben we de eerste 'butternut' pompoenen tot soep verwerkt: zo'n 9 kilo. In huis hebben we de canvassen van de Nieuw-Zeelandse dieren opgehangen.

Juli was de maand van mijn beoordelingsgesprek. Een ontspannen gesprek rond de keukentafel op mijn werk. Bespreken wat ik gedaan heb, hoe het gegaan is in het afgelopen jaar en tot slot het salaris. Dat ging wel leuk. Het bedrijf bood x en ik dacht meer aan y (wat hoger was), en na kort overleg tussen de 3 aandeelhouders, gingen ze akkoord. Goed geregeld dus :-).

Ook in juli was mijn bedrijfsuitje. Een avond naar de Tui brouwerij in Mangatainoka met Sharpes Stockfeed en partners. Sharpes en MyTrucking hebben dezelfde eigenaren en liggen op loopafstand van elkaar. Een paar weken later kreeg iedereen nog een flesje (500ml) van de beste bierbrouwer in Mangatainoka.

Eind augustus was het tijd voor een week vakantie. We hadden deze gepland voor de laatste week, maar vlak van te voren besloot Feija om naar een conferentie van immigratieadviseurs te gaan. Deze was op een vrijdag, dus zijn we al op donderdag naar Auckland vertrokken. Eerst met de auto naar Palmerston North en dan vliegen naar Auckland. Op vrijdag ben ik 'thuis' in het hotel gebleven en heb een aantal uren gewandeld in de buurt van het vliegveld.

Zaterdag 24 augustus was onze 18e trouwdag en we zijn met bus, trein en veerpont naar Auckland Centrum en Devonport gegaan. Een leuke plaats (wijk) op de North Shore van Auckland. Veel goed onderhouden oude gebouwen en alles lopend goed te bereiken. Onze wandeling bracht ons op twee kleine slapende vulkanen: Mount Victoria en North Head. De laatste is vanwege de centrale ligging aan de mond van de natuurlijke haven van Auckland van strategisch belang. Het is dan ook veranderd in een -niet meer in gebruik zijnde verdedigingswerk inclusief gangenstelsels en 'verdwijnende' kanonnen. Heel leuk om te bezoeken. Daarna hebben we nog het marinemuseum bezocht waar we veel geleerd hebben over de Nieuw-Zeelandse marine en haar rol door de jaren heen. Na terugkomst bij ons hotel hebben we onze trouwdag gevierd met een diner bij een gezellig restaurant op het vliegveld.

De volgende dag was een rijdag: van Auckland naar Omapere aan de Hokianga Harbour. Onze eerste stop was echter dichtbij. In Birkenhead hebben we geluncht met een frikandel speciaal bij een Nederlands restaurant / snackbar. Dat was een tijd geleden! Daarna vervolgden de de reis naar het noorden via Wellsford, Dargaville en het Kauri bos. Aan het einde van de dag kwamen we aan bij de luxe villa waar we de komende dagen verbleven.
Vanuit ons hotel hebben we verschillende uitstapjes gemaakt, zoals heen en terug wandelen naar Opononi -een dorpje 3,5 km verderop- en naar Rawene. Dit laatste is een leuke plaat die voornamelijk bestaat door de veerpont naar het noorden. Een belangrijke verbinding waardoor je zo'n 50 km af kan snijden. Daar hebben we ook een door een mangrovebos gewandeld, dit is weer ontstaan nadat een grote houtzagerij ophield te bestaan. Onderweg zijn stopten we ook bij de Koutu Boulders - to3m grote bolvormige stenen op het strand.
Enkele dagen later reden we door naar Russel en onderweg bezochten we de Te Waiariki Ngawha Hot Springs - warm/heet water baden bij Kaikohe. Lekker ontspannend. We vervolgden onze reis en arriveerden aan het einde van de middag bij ons verblijf voor de komende dagen: Russel Cottages. We verbleven in een mooie huis op een soort vakantiepark. In het laagseizoen is er eigenlijk weinig te doen in Russel, maar we hebben een paar keer Paihia bezocht en zijn een dag naar Kerikeri geweest. Kerikeri is een levendige plaats met een leuk gezellig centrum. Ook zijn er meerder wijngaarden in de buurt en dus hebben we er een paar uitgeprobeerd.
Ann elke vakantie komt een einde en dus verlieten we de Bay of Islands weer om via Auckland en Palmerston North weer naar huis te rijden/vliegen/rijden.

Bij Rotary hebben we de eerste 'change over' meegemaakt. Dit is de ceremonie waarbij de oude president het stokje aan de nieuwe overdraagt. Een gezellige avond met ereleden, de presidenten van de Rotary en Lions clubs in de buurt, en speciale gasten uit de politiek - de burgemeester.

We (vooral Feija) erg druk geweest met het opzetten van een Rotary satellietclub en op 2 september zijn we officieel gestart met acht leden. Deze club is onderdeel van de Rotary Club of Carterton, maar heeft minder strenge regels en is daardoor flexibeler. Feija is de voorzitter, ik ben de secretaris en de penningmeester is de vrouw van de secretaris van de Carterton Rotary Club. Ondertussen zijn we een maand verder, zijn er al veel ideeën geopperd en komen de eerste inzamelingsacties er al aan.

Op 13 september was Feija jarig en dit vierden we met een lekker etentje bij Brac and Bow in Featherston, een goed restaurant gerund door een Nederlander.

Tot slot bracht oktober veelal mooi weer met zo nu en dan regen en nachtvorst. In de tuin begint alles weer te groeien en beide perenbomen zijn bijna in bloei – hopelijk is de nachtvorst niet te erg. Sommige planten hebben we vervangen en andere zijn verplaatst. Ons nieuwe project is om een groot stuk gras verg te halen en te vervangen door een boog en cirkel gevuld met kiezels. Dat vormt dan een mooie plek voor twee kunstwerken en een waterelement. Verder komt er een kwart cirkel met bomen en struiken. Ruim 100 vierkante meter gras uitspitten.

De foto's: https://photos.app.goo.gl/3jAcuCepYQnKZrJW8

• 07 Oktober 2019 - 10:29

Janny Odijk :

dank voor je verslag, wat maken jullieveel mooie activieteiten mee, en gelukkig goed werk maar je hebt jezelf goed verkocht. en veel sucses bij je nieuwe uitdaging de Rotery-club. en natuurlijk jullie trouwdag wat gaat de tijd snel en dat je samen nog veel mooie jaren mag beleven en de verjaardag natuurlijk wens je veel jaren toe in gezondheid groeten uit een klein beetje zonnig Zutphen Janny

• 08 Oktober 2019 - 13:24

David:

Interessant om weer eens over jullie belevenissen te lezen.