November 2013: Kei goed - Reisverslag uit Greytown, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu November 2013: Kei goed - Reisverslag uit Greytown, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

November 2013: Kei goed

Door: Feija

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

08 December 2013 | Nieuw Zeeland, Greytown

November 2013 was een zeer warme en droge maand. Reglematig heeft het kwik rond de dertig graden geschommeld. Heerlijk!
Het was ook droog. Het gras krijgt op sommige plekken al bruine plekken. In januari en februari verdort het waarschijnlijk helemaal. Het is een stilzwijgende afspraak dat je je gras niet bewatert (behalve boeren en golfterreinen). Water is schaars in de zomermaanden en water is bedoelt voor groenten en fruit. Het gras groeit in het najaar wanneer de regen weer met grote hoeveelheden naar beneden komt, wel weer terug.

We zijn veel buiten bezig geweest in de weekenden. Heel veel fysiek werkt verzet, weinig zichtbaar resultaat geboekt. We hebben een kleine schutting geplaatst. Daarvoor moesten we zeven gaten graven (30x30x60). Met temperaturen hoog in de twintig graden is het geen pretje om je door een oud rivierbed van keien te worstelen. Ieder gat duurde zo'n 4-5 uur om uit te graven. Zeker de helft van wat je uit een gat haalt zijn stenen en keien Aan een spade heb je hier niets. Wel aan een tuinschepje, een schroevendraaier (dat was ooit een platkop schroevendraaier, maar heeft nu mooie afgeronde hoeken).

Ook veel tuinafval weggebracht. Twee auto's vol. Wat we niet weg konden brengen was de stronk van de Wattle. De boom die we zelf een maand of twee geleden hebben laten omhakken. Na veel moeite, veel wortels blootleggen en doorzagen en eindeloos geduld (er kwam maar geen beweging in dat stomme ding) toch gelukt. De stronk was eruit, maar niet te tillen. Niet zo gek want ook tussen de wortels van de stronk zitten keien verstopt.

Ook deze maand was Toast Martinborough. Het grootste 'wine, food and music' festival van Nieuw Zeeland en bij ons om de hoek. Ht was mooi weer. We hebben een hele leuke dag gehad met goede wijn en lekker eten. Je loopt tijdens het festival van de ene wijngaard naar de ander. Iedere wijngaard heeft een andere band die optreedt. Als het je aanspreekt blijf je wat langer zitten, vind je het niks dan zoek je wat anders op. Unieke en leuke opzet vinden wij.

Alex had nog een paar memorable momenten op zijn werk. Ieder jaar wordt er een Innovation Cup gehouden. En het team waar Alex in zat heeft dit jaar gewonnen. Hun idee was een zoekmachine voor documenten voor het intranet, aangezien niemand wat kan vinden op het intranet. Het topmanagement was unaniem in hun besluiit. Nu maar hopen dat het idee ook uitgevoerd gaat worden.
Bij Alex op zijn werk hadden ze deze maand ook een IT open dag. Een dag waar andere delen van het bedrijf te laten zien wat ze nou eigenlijk doen daar op de IT afdeling. Voor deze open dag moesten wat huisjes in elkaar geknutseld worden, waar Alex (en zijn collega's ook) thuis wel een avondje zoet mee is geweest. Het resultaat mag er wezen (zie foto)!

Ons mini kasje was een gouden aankoop. We hebben er bijna alle groenten voor de groentetuin in opgekweekt. We hebben ze uitgeplant toen ze al redelijk groot en sterk waren en daardoor de sterke wind beter konden weerstaan. Al blijft het nog steeds vallen en opstaan. Letterlijk voor de bonen, die tijdens harde wind toch nog wel eens omknakken, maar daarna weer gewoon doorgroeien. En figuurlijk voor ons. Tomaten blijven lastig, er gaan tot nu toe nog meer plantjes dood dan dat er blijven leven. Sommige verbranden in de zon en andere knakken door de wind (tomaten kunnen daar niet tegen). We krijgen dit jaar wel voor het eerst appels aan de boom en ook de perzikboom zit vol vruchten. Nu zorgen dat de vogels er af blijven. We waren ee nbeeje laat met een net over de aardbeien spannen en de vogels hebben een feestmaaltijd gehad.

Mijn werk kwakkelt een beetje door. Ik weet eigenlijk nog steeds niet of ik het nu wel of niet leuk vind op de afdeling waar ik nu zit. Het werk voor mijn eigne bedrijf vind ik wel erg leuk. Ik ben nu voora bezig met het marketen van mezelf en mijn naamsbekend vergroten. Ik schrijf vanaf december ook iedere maand een column in emigreermagzine.nl, een online tijdschrift gericht op potentiele emigranten.

Deze maand hoorden we ook dat het boek waarvoor we in augustus toen we in Nederand waren geinterviewd zijn er ook echt gaat komen. Het is een boek met verhalen van emigranten met de nadruk op hoe emigratie je relatie beinvloed. De titel wordt "Het eerste jaar is alles fantastisch" en het boek wordt gepresenteerd op de emigratiebeurs in februari.

Hieronder weer een link naar de foto's.

Feija

• 12 December 2013 - 10:24

Janny Odijk :

hoi Feija en Alex het was weer leuk, wat geweldig dat je verhalen waarschijnlijk in een boek komen, ik vind je schrijfstijl goed. wat de tomaten betreft jullie proberen van alles voor een goed resultaat en in Italie gooien ze er elkaar mee. jullie weten inmiddels wel veel over wijn? er is hier een orogramma dat over wijn gaat en hoe goede zoete wijn wordt gemaakt van druiven waar schimmel op zit, en een halve fles zomaar € 100 kost of soms nog meer.
    wens jullie goede kerstdagen en een vooral gezond 2014 toe vanuit een mistig zutphen Janny