September - November 2016 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu September - November 2016 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

September - November 2016

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

14 November 2016 | Nieuw Zeeland, Carterton

Dit keer een verslag op een iets andere tijd, met vooral hoogtepunten. Nadat we in augustus in ons nieuwe huis zijn gaan wonen, hebben we het al snel weer verlaten voor een vakantie terug naar Nederland. De heenreis begon niet goed. In Auckland aangekomen hoorden we dat onze vlucht naar Kuala Lumpur vertraagd was. Hierdoor zouden we de aansluitende vlucht naar Amsterdam missen. We waren netjes omgeboekt op vluchten via Londen naar Amsterdam en de vertraging was zo groot dat we deze vlucht ook bijna misten. Gelukkig was dat niet het geval en kwamen we met een 'beperkte' vertraging van 6 uur aan op Schiphol. We hebben er erg van genoten om vrienden en familie weer te ontmoeten en bij te praten. Het is erg fijn om weer eens wat tijd met elkaar door te brengen. Een van de eerste dagen zijn we naar de IKEA in Duiven geweest -In Nieuw-Zeeland zijn de eenvoudigste meubels al direct erg duur- en hebben daar twee nachtkastjes gekocht om onze slaapkamer weer wat voller te laten zijn. Tot onze verbazing hoorde ik opeens mijn naam roepen en dat bleek een oud-collega van de Postbank te zijn: een kleine wereld...
We hebben mooie dagen met onze ouders door gebracht en zelf zijn we ook op pad geweest. Feija kon de vakantie mooi combineren met het bezoeken van een aantal klanten. Ik heb weer de traditionele broerdag gedaan die ons dit keer naar de Beekse Bergen leidde. Dit alles tijdens een prachtige nazomer met vaak temperaturen tussen de 25 en 30 graden. Op een van de laatste dagen waren we ook bij de presentatie van de nieuwe dichtbundel van de moeder van Feija. Al met al hebben we heel wat kilometers gereden: van Emmeloord tot Domburg en Amsterdam tot Nijmegen.
De terugweg verliep een stuk beter. Geen vertragingen en een mooie overstap op de luchthaven van Singapore. De wandelingen naar en door de verschillende tuinen doodt de tijd aardig. In Auckland aangekomen zijn we niet direct naar huis gegaan, maar hebben we nog een week op Waiheke Island (vlakbij Auckland) doorgebracht. Dit is een mooi eiland om te relaxen en ondanks het regenachtige week hebben nog wat activiteiten kunnen doen: wandelen over het strand, een high tea, een wijnproeverij en een bezoek aan een tuin met kunstwerken.

Thuis aangekomen werd het hoog tijd on met de tuin aan de slag te gaan. Het grasveld dat we hadden was erg hobbelig en kon wel een opknapbeurt gebruiken. Omdat er nog niets met de tuin gedaan was, was dit de beste tijde om te doen. We hebben dan ook iemand ingehuurd om de tuin wat gelijker te maken en gras in te zaaien. Ook hebben we zes bakken gemaakt voor de groentetuin, dus die kunnen binnenkort ook in gebruik genomen worden. Ook hebben we batterijen laten installeren on zodoende onze opgewekte zonne-energie op te slaan voor later gebruik. Hierdoor hoeven we minder te importeren van het elektriciteitsnet, wat ons goed uitkomt.

Ondertussen is het november en worden er meer en meer evenementen georganiseerd. Een van die evenementen is de 'Wairarapa Country Christmas' dat geld inzamelt voor het lokale hospice door bijna twintig huizen (of kamers in huizen) in kerststijl in te richten. Wij hebben bij een huis meegeholpen om de bezoekers te ontvangen en alles in goede banen te leiden. Feija had ook meegeholpen met het maken van de versieringen voor dit huis. Het resultaat mocht er zijn: Het hele huis tot in de kleinste details versiert in van alles Kerst! Het bezoeken van de andere huizen liet een groot verschil zien in de stijl die gebruikt was en de tijd die mensen er ogenschijnlijk ingestoken hadden. In het geheel was dit een mooie dag.

November is ook de maand van het staatsbezoek van Koning Willem Alexander en Koningin Maxima aan Nieuw-Zeeland. Via de Nederlandse ambassade kon men zich opgeven voor een receptie met het koninklijk paar in Christchurch of Auckland. Wij hadden dit gedaan en werden -ongetwijfeld na uitgebreid gescreend te zijn- uitgenodigd voor Christchurch. Om aan de kledingvoorschriften te voldoen -donker pak en middagjapon- moest Feija nog wel even wat inkopen doen. Ik had gelukkig net een nieuw pak gekocht. Aangekomen op de receptie werden we ontvangen met hapjes en drankjes (geen alcohol) en bij het registreren kreeg ik tot mijn verbazing te horen dat ik met drie anderen een gesprek met de Koning mocht hebben. In totaal werden 32 mensen uitgekomen die over acht groepjes verdeeld waren. De heft van de groepen sprak met de Koningin, de andere met de Koning over een specifiek onderwerp. Het onderwerp van onze groep was de wederopbouw van Christchurch met een nadruk op waterbeheer: waar een afstudeerscriptie wel niet goed voor is. Na de ontvangst werd iedereen aan het koninklijk paar geïntroduceerd en kon je een hand geven. Daarna was het tijd voor de gesprekken in de groepjes. Dit was een erg leuk gesprek en er was geen 'geforceerde afstand' tussen de Koning en de anderen: hij is gewoon een gesprekspartners als de anderen. Ik vond dit een hele belevenis en ben blij dat ik dit mee heb gemaakt. Voor Feija was het wat teleurstellender, maar zij heeft met de andere mensen gesproken waarvan de partner in een gespreksgroep zat en met anderen die met het staatbezoek mee waren: bijvoorbeeld de minister van buitenlandse zaken.

Tot slot werden we vannacht rond middernacht wakker van een aardbeving. Een die redelijk lang duurde en lang bleef naschudden. Het bleek een zware beving op het zuidereiland te zijn, zo'n 400 km bij ons vandaan: 7.5 op de schaal van Richter. Deze werd gevolgd door meerdere naschokken die op zichzelf al een behoorlijke aardbeving zijn (5.5 - 6.5 op de schaal van Richter) en vele kleinere. Bij ons is er geen schade, behalve een houten beeld uit Ghana dat op de grond gevallen is en nu wat barsten heeft.

De foto's bij dit verslag: https://photos.google.com/share/AF1QipOXowaWUE6Rxb9UqYOg3fvm9r0PS9BN-7HOqwbMaI4QYmIn3xIwhNwlgpWQBFs66Q?key=NldRY3d4OHBMNUtRVXJRazFzSGRfYjRLSEo2dnRR

• 14 November 2016 - 15:33

Janny Odijk :

dag Feija en Alex dank voor je verslag, vind het altijd weer leuk. heb ook gelijk aan jullie gedacht toen ik hoorde van de aardbeving, gelukkig hebben jullie niets. ja jullie bereiden je voor op het voorjaar en wij op de winter, het is weer autoruiten krabben en glad als je op de fiets moet, maar dat duurt gelukkig nooit zo lang wat fijn dat het met Feija's werk goed gaat. hartelijke groeten uit een regenachtig Zutphen, ja hier kan veel op één dag. Janny

• 15 November 2016 - 16:32

Marijke:

Zeg Alex, kun je ook iets vertellen over de inhoud van het gesprek met Willem Alexander? Heb je nog iets zinnigs kunnen inbrengen?
    En verder hoop ik van harte dat jullie geen al te grote hinder ondervinden van de aardbevingen in NZ.
    Liefs, Marijke