December 2016 - Februari 2017 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu December 2016 - Februari 2017 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

December 2016 - Februari 2017

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

04 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Carterton

Ik type dit verslag 's avonds vanuit mijn vertrouwde werkkamer thuis terwijl het regent en regent. De zomer dit jaar laat veel te wensen over. Over het algemeen is het te koud en te nat. Gisteren heeft het de hele dag geregend en lagen er overal behoorlijk grote plassen. De katten vinden het ook maar niets en blijven voornamelijk binnen. Het grasveld in onze tuin is nog helemaal niet dood (iets dat erg gebruikelijk is in de Wairarapa in de zomer). Halverwege januari zagen we 's ochtends zelfs sneeuw op de heuvels liggen! Gelukkig hebben we naast dit soort dagen ook erg mooie en warme dagen gehad. Maar laat ik beginnen bij het begin.

Nadat we halverwege november het eerste werk in de groentetuin afgerond hadden, zijn we verder gegaan met het vullen van de groentetuin en het beplanten van het deel van de tuin naast de oprit. We hebben de planten met kruiwagens tegelijk moeten kopen. Grote tuin = veel planten! In de afgelopen maand hebben we ook de paden nar de voordeur en de schuurdeur achter het huis betegeld en is de groentetuin en lang het huis opgevuld met 'lime chip' - een gelige kalksteen. Om dit goed op zijn plek te houden hebben we eerste meters en meters 'edging' ingegraven - een kunststof 10 cm brede strip die voor een mooie afscheiding zorgt. We zijn erg tevreden met het resultaat!

Rond Kerst en nieuwjaar had ik verplicht vakantie en die hebben we gebruikt om te gaan kamperen in New Plymouth - Taranaki. Dit ligt aan de westkust van het Noordeiland en wordt gedomineerd door Mount Taranaki - een nog actieve vulkaan in een verder redelijk vlag gebied. Wij waren hier nog nooit eerder geweest en wilden dit gebied weleens zien. We stonden op een kleine stads camping in New Plymouth en vandaar uit hebben we verschillende uitstapjes gemaakt. Taranaki heeft veel tuinen die toegankelijk zijn voor iedereen, dus daar zijn we op bezoek geweest. Iedere tuin is net wat anders, maar zeer de moeite waard. New Plymouth is een mooie, leuke stad waar je goed uit de voeten kunt met de fiets. Er is een wandel-/fietspad langs de kust van zo'n 15 kilometer en vanaf dat pad zijn de zijpaden de stad in. Deze lopen vaak langs een riviertje en dat maakt het mooi om te fietsen of wandelen. Erg mooi is het Pukekura Park in New Plymouth, een groot park rondom een aantal meren. In het park merk je niets van de stad, ook al ligt het er middenin. Gedurende de zomermaanden is in dit park 's avonds het ‘Festival of Lights’. Het park is dan op verschillende manieren verlicht en er treden bandjes op voor de muzikale afleiding. Erg leuk om mee te maken - een aanrader. Verder zijn we -natuurlijk- nog naar de berg Mount Taranaki geweest. Omdat het weer niet echt meewerkte zijn we niet verder gekomen dan de bezoekerscentra, maak gelukkig hebben we de berg wel kunnen zien.

De bedoeling was dat we de hele vakantie in New Plymouth zouden blijven, maar de weersvoorspelling werd dermate slecht dat we oudejaarsdag verkast zijn naar Rotorua. Daar bleef het nog een paar dagen langer mooi weer en dat leek ons beter dan in een tent in de regen. Ondanks dat het hoogseizoen was, hebben we toch nog een plek kunnen vinden. Eenmaal klaar met de tent opzetten en inruimen was het tijd voor thee in de gezamenlijke ruimte. Daar raakten we aan de praat met twee mensen uit Nederland. Zij kwamen uit de Achterhoek en ware op vakantie in Nieuw-Zeeland. Het klikte goed tussen ons en we zijn die avond gezamenlijk naar het centrum van Rotorua geweest om naar het vuurwerk te kijken, die muziek te luisteren en wat te drinken. Een verassende, maar zeer geslaagde oud-en-nieuw. De volgende dag hebben we met z'n vieren een stuk gewandeld en daarna -voor even- afscheid genomen. Wij bleven nog even in Rotorua en zijn trokken weer verder. Het volgende weekeinde hebben ze een nacht bij ons gelogeerd en zijn we naar de zeehondenkolonie bij Cape Palliser geweest en naar het Fensham reserve in Carterton. Bij Rotorua hebben wij nog van de thermale baden van Waikete Valley genoten, om daarna week naar huis te gaan. Deze thermale baden worden gevoed vanuit een nabijgelegen heetwaterbron met water van zo'n 99 graden. Via een ingenieus systeem wordt dit water afgekoeld totdat het zo'n 37 - 40 graden is. Dagelijks wordt het water in alle baden volledig ververst. Handig: gratis heet water in overvloed.

In januari werden we ook uitgenodigd voor een Indonesisch 'potluck'diner bij vrienden in Napier. 'Potluck' betekent dat iedereen iets te eten meebrengt en zodoende heb je van alles wat (hopelijk) en voor iedereen genoeg. Wij hebben hiervoor atjar tjampoer gemaakt, makkelijk te maken en mee te nemen. Het was een erg geslaagde middag en avond met allerlei Indonesische gerechten: Een grote Ind(ones)ische rijsttafel! Een ander nieuwtje is dat we nu melk halen direct bij de boer. Vlakbij is een 'melkautomaat' waar je tegen betaling rauwe melk kan kopen. Erg lekker.

Op mijn werk is veel veranderd na de aardbeving van 14 November. Het gebouw was niet meer toegankelijk door het vrijkomen van asbest. Alle Kiwibank medewerkers zijn verhuisd naar diverse kantoorpanden in Wellington en Lower Hutt. Mijn team heeft als thuisbasis Lower Hutt en voor mij is de reistijd ongeveer gelijk. De treinreis is korter, maar ik moet verder lopen. Omdat er niet voldoende werkplekken zijn, werk ik drie dagen per week thuis en 2 op kantoor. Dat bevalt me prima. Kiwibank heeft ondertussen al weer een niet gebouw vlakbij het oude kantoor op het oog, maar dat wordt nog gebouwd en is pas volgend jaar af.

De regen waar ik al eerder over schreef was in een weekeinde zo erg dat we zelfs wat wateroverlast hadden. De oprit stond volledig blank en aan achterkant van het huis stond het water tegen de fundering aan. Gelukkig zakt het redelijk snel weg als de regen ophoudt, maar we hebben toch maar wat maatregelen genomen. Tegen het huis aan is de grond wat opgehoogd en in het lage deel heb ik een greppel gegraven. Bij elkaar moet dat afdoende zijn voor redelijk grote buien. Gelukkig is het daarna wel wat beter weer geworden met meer zon en meer warmte.

Tot slot hebben we nog gestemd voor de tweede Kamerverkiezingen. Dit gaat per post. Je moet je eerst aanmelden in Den Haag (via internet) en dan krijg jet het stembiljet toegestuurd. Het stembiljet vul je in -de partij en de plaats op de lijst-, en ondertekend een identificatieformulier. Het stembiljet gaat in een witte envelop die samen met het identificatieformulier in een knaloranje envelop gaat. Deze laatste stuur je vervolgens naar de ambassade in Wellington waar de stem op de dag van de verkiezingen geteld wordt.

De foto's: https://goo.gl/photos/DegMy4WMaWv6jiKJA

• 04 Maart 2017 - 19:14

Pieter Heijnen:

Hoi, mooie verhalen weer. Bij ons regent het de laatste weken veel, na een heel droog jaar, nu elke dag regen. Soms een beetje, soms een goede plensbui. De dam die ons van drinkwater moet voorzien staat nu op ongeveer 35%. Hopelijk halen we voor het einde van het regenseizoen de 50% nog. Maar er blijft hier in ZA nog steeds een tekort aan water.
    Ik vind het ook steeds leuker om NL-ers op doorreis te ontmoeten, alhoewel zij meestal geen tijd hebben voor echte interactie want op een druk schema (meestal georganiseerd).
    Onze tuin behoeft ook wat werk, maar is eigenlijk al behoorlijk af, met dank aan de vorige eigenaars. Ik moet zeggen dat ik er tegenop zou zien om (alweer) alles opnieuw te moeten inrichten. Bovendien is er nogal wat hoogteverschil tussen de achter- voortuin. Ik schat al gauw een meter of 2,5. Dat maakt alles weer iets gecompliceerder.
    Veel geluk en plezier in Nieuw-Zeeland. Ik hoop dat we een keer op bezoek kunnen komen.

Pieter

• 05 Maart 2017 - 15:25

Wim Wessels:

Lieve Alex en Feija, leuk om jullie belevenissen te volgen nu we weer thuis zijn. Wij zijn weer teruggekeerd in Vragender en waren na 10 dagen jetlagvrij. We kijken met veel warme gevoelens terug op de contacten met jullie. Jammer dat het zo'n afstand is.

De reis door Nieuw Zeeland heeft ons nieuwe impulsen en plannen gegeven. De mensen, de sfeer, het land, de cultuur, het geeft ons nieuwe energie. Zoals we door Nieuw Zeeland getrokken zijn met een simpele campervan (Spaceship) en kleine tent, gaan we in Europa voort zetten. Niks georganiseerd en alles zonder bespreken en reserveren. Onze vouwwagen wordt verkocht. De campings en voorzieningen zijn niet zo luxe en kampeervriendelijk ingericht in Europa, maar daar kunnen we wel mee leven. Onze auto (Renault Scenic) wordt verkocht en we hebben inmiddels een Toyota Previa aangeschaft die we gaan ombouwen. Van de nieuwere Spaceships hebben we op het laatste moment in Christchurch nog foto's gemaakt. Inspiratie genoeg dus.

Komende zomer wordt de Europese Clussie (we zoeken nog een naam: wili is de voorlopige werknaam) uitgeprobeerd op een vakantie bij de Mont Blanc. Daarna hebben we plannen voor 8-10 weekse reizen naar Noorwegen/Zweden/Finland; Spanje/Portugal/Marokko; Balkan/Griekenland. Dus de komende paar jaar vakantieplannen genoeg. Bovendien zijn we begonnen te sparen voor een 8-9 weekse reis naar Patagonië/Argentinië/Chili. We willen proberen nog gebruik te maken van onze opgespaarde Asia Miles. Op de terugvlucht van Hong Kong naar Amsterdam kregen we door de gratis Asia Miles premium economy plaatsen in plaats van economy. ;-)

We houden elkaar op de hoogte.

Liefs,
    Wim en Liesbeth Wessels

• 07 Maart 2017 - 13:07

JANNY ODIJK :

DAG Feija en Alex het was weer leuk om te lezen, er is nog wel eens een aardbeving daar hebben jullie geen gevolgen van gelukkig. op T V was een programma over New zeeland wat is het een prachtig land en heel divers, het ging ook over de weka-vogel en waarschijnlijk was hij mensen gewend want hij kwam heel dicht bij de mensen, vanuit een somber Zutphen maar we gaan het voorjaar te gemoed zullen we maar zeggen en groeten van Janny

• 19 Maart 2017 - 00:23

Elly Van Dam:

Hallo Alex en Feija,

Even zeggen dat ik genoten heb van je reisverslag Feija.
    Jullie genieten met volle teugen, fijn hoor.
    En wat een mooi huis zeg.
    Wie zorgt er voor jullie katten als jullie gaan kamperen?

Hartelijke groeten uit Harmelen, ook van mijn man Gerrit,

Elly van Dam

• 19 Maart 2017 - 07:34

Alex & Feija Hoogendoorn:

Bedank voor de reacties. We lezen ze graag.
    Wanneer we op vakantie gaan, gaan de katten dat ook. Net buiten Carterton is een kattenpension waar ze goed verzorgd worden.
    Alex