Augustus - November 2017 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Augustus - November 2017 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Augustus - November 2017

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

17 December 2017 | Nieuw Zeeland, Carterton

Weblog Augustus - December 2017

Bijna half december en de zomer is al helemaal begonnen. De afgelopen week was het regelmatig een lekkere warme 30 graden! Door het warme en droge weer zij er ook al vanuit de gemeente beperkingen opgelegd aan het waterverbruik. Dit is gebruikelijk in Nieuw-Zeelandse zomers, maar dit jaar is het wel erg vroeg. Het ironische was dat toen we het bericht van deze restricties in de brievenbus kregen, het al een paar dagen erg hard regende.

Het laatste verslag eindigde ik met het bouwproject 'deck'. Hiermee zijn we in augustus en september verder gegaan. Ik had me voorgnomen op voor Feija's verjaardag (13 september) de bovenkant van klaar te hebben. Dit is uiteindelijk gelukt en daarna volgende nog wat -altijd tijdrovende- afwerking. Het eindresultaat mag er best zijn!
Feija's verjaardag hebben we gevierd met een heerlijk diner bij Tirohana in Martinborough. Dit is een kleine wijngaard waar ze ook lunch, diner en accommodatie aanbieden. We krijgen jaarlijks een voucher die we graag benutten.
In september hadden we de laatste sneeuw op de heuvels en is het lammetjes seizoen volledig begonnen. Vanaf de IT-afdeling (3 personen) van mijn werk hebben we goed zicht op het wel en wee van de kudde schapen. Dit is erg leuk om zo nu en dan te volgen en soms moeten we even naar buiten om een paar ontsnapte lammeren terug te jagen. Heel wat anders dan in Wellington werken! Het werk bevalt me goed en ik kan goed opschieten met mijn collega's - gelukkig maar, want we zijn maar met 9 personen.

In de tuin is ook van alles gebeurd. Allereerst hebben we veel bloeiende planten: camelia’s, pioenrozen, rododendrons, azalea's en leptospermum (manuka). Ook staan de feijoaplaten momenteel volop in bloei.
De groentetuin heeft in de winter en het voorjaar veel opgeleverd. Vooral broccoli, bloemkool, rode bieten, witte kool en venkel deden het -soms onverwacht- goed. Helaas waren de witte kolen allemaal doorgeschoten - volgend jaar wat eerder oogsten. Alle bakken zijn ondertussen weer opnieuw geplant en we hebben zelfs even een geïmproviseerd.

Eind oktober zijn we een nieuwe uitdaging aangegaan. We waren al een tijdje opzoek naar mogelijkheden om wat geld te investeren, en opeens zaken we een klein huisje in de buurt dat we wel wat vonden. Na wat wikken en wegen hebben we een bod gedaan dat ook geaccepteerd is. Als gevolg zijn we sinds november de eigenaar van een tweede huis, dat we verhuren voor wat extra inkomen. In de regio waar wij wonen is een groot tekort aan huurwoningen en daardoor wat het eenvoudig om snel een goede nieuwe huurder te vinden, iets wat we trouwens overgelaten hebben aan iemand anders.
Een ontwikkeling die iets minder leuk maar niet onverwacht is, is dat het weiland waar we op uitkijken bebouwd gaat worden. De kavels, die nog niet in het 'kadaster' ingeschreven zijn, zijn al in de verkoop en sommigen zelfs al verkocht. Ook hier gaat dat snel.

19 november was weer een grote dag in Martinborough: de dag van de 26e editie van Toast Martinborough - een groot 'food and wine' festival. Dit keer hebben we weer als vrijwilliger geholpen bij een van de wijngaarden: Tirohana Estate. We waren ingedeeld bij een van de tafels waar wijn geschonken werd en waarvandaan de witte wijnen aangevuld werden. Het is een erg leuke manier om het festival mee te maken - zelfs leuker dan eraan deelnemen.

Ondertussen is het december en er wordt al veel aan Kerst gedaan. De meeste kerstoptochten zijn al geweest en er zijn volop kerstbijeenkomsten van bedrijven en netwerkgroepen. De kerstoptochten zelf stellen weinig voor en is meer een promotie van lokale bedrijven en verenigingen. Het kerstdiner van mijn werk -inclusief partners- was wel erg geslaagd.

Tot zover het laatste verslag van dit jaar. We wensen jullie hele gezellige Kerstdagen en een heel goed 2018, waar ter wereld jullie dit ook lezen.

De foto's: https://photos.app.goo.gl/VMGAUB4AsjTPoBrf2

• 17 December 2017 - 06:35

Jan Hoogendoorn:

Bedankt voor de mooie brief vanuit New-Zealand en de mooie foto's die er bij waren, zie wel dat de wintergroente het goed heeft gedaan, de bloemen staan er ook mooi bij en de planten voor het nieuwe jaar staan al weer klaar. het deck is mooi en ziet er ruim uit. het is jammer dat er huizen worden gebouwd dan verdwijnt het landschap over de wijlanden. Zie al dat jullie er een bijbaantje bij hebben als ober wel bijzonder.
    Wens jullie een fijn prettige kerstdagen en een gelukkig voorspoedig en gezond 2018 toe.

vriendelijke en lieve groet,
    van je ouders

• 17 December 2017 - 09:52

Adrie Maatman:

Fijn dat het jullie goed gaat.
    Hartelijke groeten en de bestewensenvoor2018!

• 20 December 2017 - 09:28

Janny Odijk :

dag Alex en Feija dank voor het verslag, het blijft leuk om jullie belevenissen te lezen, en jullie houden van een uitdaging, ik was bij familie ook bezig met een uitdaging, een oud pand geen verwarming, heel groot, en ooit is het klaar maar wel een pand met geschiedenis en dat vinden ze heel belangrijk. toch vreemd dat je nu zomer hebt, maar ik ben ook wel in Florida geweest met de feestdagen. wens je al het goeds van de wereld toe en een gezond 2018 groeten Janny