April - Juni 2016 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu April - Juni 2016 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

April - Juni 2016

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

08 Juli 2016 | Nieuw Zeeland, Carterton

Het is bijna zover. Eind juli wordt ons nieuwe huis opgeleverd! We hebben dan vier weken in de cottage van vrienden gebivakkeerd, met de Nika en Yaro.
De katten gaan best goed met elkaar om, waarschijnlijk omdat ze wel moeten. Ze kunnen naar buiten op de veranda die we met speciale nettenafgesloten hebben. Yaro moet zo nu en dan z'n extra energie kwijt en dan moet de vitrage het ontgelden. Maar ja, dan is hij wel weer even rustig.
Het huis vordert gestaag. Op het moment wordt de vloer gelegd en de keuken en sanitair zijn ook al geïnstalleerd. Feija is druk bezig met het schilderen van de buitenkant. Ook hebben we een 'deck' gemaakt bij de voordeur, zodat de opstap van zo'n 35 cm een wat minder grote hindernis is. Gedurende de afgelopen weken is ook de greppel langs de zijkant van de kavel opgevuld. Dat is ongeveer 50 meter lang, 30cm diep en een meter breed: ofwel heel wat kruiwagens.

In juni is het hier altijd een drukte van belang in de olijfgaarden. Dan is het tijd voor de oogst. Dit jaar hebben we op twee dagen meegeholpen. Dat is leuk om te doen. Het gaat ongeveer als volgt. Eerst worden er netten onder de bomen uitgespreid. Dan wordt eerst gemotoriseerd: Een lange stang die om een tak gezet worden en met behulp van een benzinemotor geschud wordt. Dit zorgt ervoor dat zo'n 80% van de olijven van de boom valt. Na die grof geweld is het tijd voor de plukkers om zoveel mogelijk olijven handmatig van de takken te halen.
Daarna worden de netten versleept naar de volgende paar bomen. Als de netten te zwaar worden, worden ze geleegd in kratten, nadat de meeste takjes en bladeren verwijderd zijn. Als de oogst voor de dag verzameld is, gaan de olijven naar de pers om er olie van te maken.

Tot slot hebben we mogen ervaren dat we daadwerkelijk in een landelijk gebied wonen. Op een zaterdagmiddag zagen we opeens iemand die zijn paard bij de supermarkt gestald had. Dat is weer eens wat anders.

De foto's van deze maand: https://goo.gl/photos/NoFsTVCkqSvMM7BW8

• 08 Juli 2016 - 12:07

Adrie Maatman:

Hallo Alex en Feya, fijn dat het goed met jullie gaat.Zijn jullie eigenlijk al een keer teruggeweest in Nederland? Hier is veel veranderd. De wereldwinkel in Duiven is gestopt vanwege leegloop van de Elshofpassage. Te weinig klanten en te hoge huurverplichtingen. Erg jammer!
    Hartelijke groeten en succes met de bouw en verhuizing.
    Adrie

• 11 Juli 2016 - 12:57

Janny Odijk :

zo vacantie-werkers, omdat je olijven plukken zo leuk vindt is de olie bij jullie beter of uit het midelandse-zee gebied misschien merk je er niets van. veel sucses met het afwerken van de woning en dus veel plezier, groeten van Janny

• 14 Juli 2016 - 09:02

Pieter Heijnen:

Hoi Alex en Feija, Een warme groet uit een koud ZA. Fijn om te horen dat het nog steeds goed gaat daar in NZ. Is Feija nog druk met haar immigratie bureau? Met de aanscherpende regels in ZA wordt zo iets hier misschien ook nog wel een goed plan. We maken nu in de winter veel gebruik van de door jullie opgestuurde potjes baby verzorging. Ze zijn erg fijn en werken goed. Nog hartelijk dank daarvoor. Succes met alles - en wel blijven schrijven !!!
    Pieter