September 2012: de maand van het gras - Reisverslag uit Greytown, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu September 2012: de maand van het gras - Reisverslag uit Greytown, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

September 2012: de maand van het gras

Door: Feija

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

07 Oktober 2012 | Nieuw Zeeland, Greytown

1 september was het officiele begin van de lente. Om dit te vieren, wordt er in Carterton (volgende dorp 10km verderop) ieder jaar in het eerste weekend van september Daffodil Day georganiseerd. Een daffodil is een narcis. Een braderie met een hoop eettentjes en een hoop prullariatentjes. Net als in Nederland dus. Nederland kwam wel erg dichtbij met de oranje opblaaskronen van de Staatsloterij die je kon kopen. De brandweerkazerne had tegelijktijd een open dag. Aangezien de brandweerauto’s allemaal buiten stonden, konden wij, en vele anderen, binnen in de kazerne schuilen tegen de regen. Waar wij voor gekomen waren was het plukken van narcissen. Een narcissenkweker stelt ieder jaar een veld van zijn narcissen open voor het publiek. Iedereen mag daar zijn eigen bosje narcissen gaan plukken. Je betaalt hiervoor een bijdrage die afgedragen wordt aan twee lokale goede doelen. We hebben allebei een mooie bos geplukt en gecombineerd hadden we een schitterend boeket dat heerlijk rook en een week in de kamer gestaan heeft.

Liefdadigheid, vooral lokaal, speelt een vrij grote rol in het leven. Omdat zaken lang niet altijd door de (lokale) overheid geregeld of vergoed worden, zijn er regelmatig inzamelingsacties. Meestal wordt dat gecombineerd met een veiling of een etentje of iets anders waarvoor je kaartje moet kopen. Het is bijna nooit alleen maar een rekeningnummer waar je geld op kunt storten. Zo is er deze maand een actie voor een tweede cochleair implantaat voor een meisje dat doof geboren is. Het eerste implantaat wordt vergoed door de overheid, de tweede niet. Ook deze maand een inzameling voor een jongen die ongelukkig gevallen is en deels verlamd is. Hij wordt behandeld in een ziekenhuis in Christchurch (zuidereiland). Het geld wordt gebruikt voor reiskosten van de ouders naar Christchurch en voor andere financiele steun voor de ouders. De laatste inzameling deze maand is voor een meisje dat een aantal maanden geleden een onbekende virusinfectie heeft opgelopen en nu bijna niets meer kan. Ze is niet verlamd, maar kan bijvoorbeeld niet meer lopen of praten. Artsen hebben geen idee wat het is of hoe ze het moeten behandelen.
Soms krijgen lokale doelen nationale aandacht. Zo is er een familie (geen idee waar ze wonen) die een maand geleden een dochter verloren heeft en waarbij het jongere zusje (3 of 4 jaar) twee weken geleden over bijna haar hele lichaam verbrand is doordat ze een kaarsje wilde aansteken voor haar zusje.

In Nederland zullen in september de verkiezingen, de formatie, Europa/eurocrisis enz belangrijke nieuwsitems zijn geweest. In Nieuw Zeeland spelen andere dingen. Hier in het nieuws zijn de ‘asset sales’ ofwel de verkoop van staatsbedrijven. Energiebedrijven zijn nog allemaal eigendom van de staat net als Kiwibank (een bank) en het grootste deel van de nationale luchtvaartmaatschappij Air New Zealand. Het grootste deel van de bevolking is tegen de verkoop, maar de regering drukt door. De maori’s vertragen het proces nu aanzienlijk omdat ze de rechten op het water uit de meren en rivieren claimen (water wordt gebruikt als koelwater door de energiebedrijven of om electriciteit op te wekken).
Ook groot nieuws is de Kim dotCom zaak. Deze handige zakenman is de (mede)eigenaar van de website MegaUpload waar mensenvideo’s, muziek enz naar toe kunnen oploaden. Anderen kunnen dit dan weer downloaden. De amerikaanse regering/ FBI verdenken hem ervan een hoop geld aan copyright the hebben ontdoken en hebben een zaak tegen hem opgebouwd. De site is ondertussen uit de lucht. Kim dotCom woont in Nieuw Zeeland en de FBI heeft de NZ politie gevraagd (of opgedragen) mee te werken aan het onderzoek. Dit hebben ze gedaan en een aantal maanden geleden hebben ze zijn huis min of meer bestormd, binnegevallen en ontruimd. Kim dotCom is gearresteerd. Er komen steeds meer feiten naar buiten dat de hele arrestatie en het verkrijgen van bewijs uit zijn huis niet volgens de NZ regels is gegaan. De premier ligt aardig onder vuur, omdat hij zei van bepaalde dingen niets te weten terwijll nu blijkt dat hij het hoogstwaarschijnlijk maanden geleden al wist. Je kent het wel. Politici zijn overal hetzelfde.

In de tuin hebben we aardige vorderingen gemaakt. Alex heeft zich gestort op het verwijderen van gras en ongewenste planten/boompjes. Alles is eruit. Yahoo! En de twee bergen met gras zijn behoorlijk groot. Het heeft hem heel wat weken gekost, maar het resultaat mag er zijn. Vreemde dingen ook die je tegenkomt. Naast het ‘gewone’ bouwafval (stenen, betonbrokken en hout), kwamen we ook een schoen, golfballetjes, overblijfselen van een irrigatiesysteem (kunnen we weer hergebruiken) en een bremstruik (overwoekerd door andere boompjes) tegen. Nu zorgen dat alles grasvrij blijft.
Mijn werk deze maand bestond vooral uit het onkruid en grasvrij maken van het strookje naast de oprit en er daarna druivenplanten en rozemarijnstruiken in te planten. Ook zijn er nog 2 mandarijnenboompjes en 2 bramenstruiken bijgekomen.
Daarnaast heb ik voor de groentetuin vier ‘raised planters’ in elkaar gezet. Varierend in grootte van 1,5x1,5m tot 2x3m. Totaal dus best een aardige oppervlakte. De reden dat wij, maar ook veel anderen, de lucht ingaan met hun groentetuin is dat we op een oud rivierbed wonen. Dit betekent dat er heel veel kleine steentjes in de grond zitten, maar ook veel grote keien. Daarnaast bestaat de grond, zoals overal, uit verschillende lagen. Bij ons, zit op 20 cm diepte een keiharde laag. Bomen van tien meter hoog hebben nog steeds heel erg oppervlakkige wortels. Er staater eentje direct naast ons huis, maarwel op het terrein van de buren. Ze hebben gelukkig laten weten dat de boom ingekort gaat worden, omdat het risico van omvallen te groot wordt.
In oktober gaan we verder met het egaliseren van de tuin en de groentetuin verder afmaken. We moeten een beetje voortmaken want de tomaten- en aardbeienplantjes groeien uit hun tijdelijke potten.

Binnen in huis is er nog niet veel veranderd. We moeten nog steeds kasten aan de muur fixeren en ze daarna inruimen. Een ochtend in een weekend leek het slecht weer te worden en hebben we ene begin gemaakt, maar het werd toch vrij snel al weer droog. Toch maar weer naar buiten gegaan.
Voor mijn verjaardag heb ik o.a. muurstickers in de vorm van katten gehad. Daarvan zitten er ondertussen wel een aantal op de muur. Nu nog een echte.... Het is een beetje lastig omdat het asiel niet open is in het weekend en het een beetje ver gaat om een dag vrij te nemen alleen maar om naar het asiel te gaan. Misschien dat Alex binnenkort een dag thuis kan werken.

Vorige week liepen er ineens een clubje schapen door de tuin. Ik had het fototoestel (of mijn mobiel) niet bij de hand en zodra je een beweging maakt, gaan die beesten er op een drafje weer vandoor. Ik heb ze later iets verderop in de straat nog wel op de foto kunnen zetten. Ze warne waarschijnlijk ontsnapt uit een naburige wei. Onze straat is een stukje doorgetrokken en komt nu uit op een straat die naar een nieuwe woonwijk leidt. Er worden daar kavel van 10ha of meer verkocht (‘life style blocks’). Daar grazen nu schapen op om het gras kort te houden, zodat het er voor potentiele kopers netjes uit ziet plus je krijgt vast gratis mest.
We hebben ook minder leuke bezoekers. Er liep weer eens een kakkerlak door het huis. Het is de tweede (in 5 maanden) die we in huis gezien hebben. Deze konden we met insectenspray doden en buiten zetten (de vorige was meegelift in mijn rugzak. Je kunt je voorstellen dat ik behoorlijk schrok toen ik mijn rugzak openmaakte in de trein om mijn boek eruit te halen). We hebben ook maar direct het hele huis weer met insectendodende spray behandelt. Als er ergens ene kakkerlak zit, zitten er meestal meer, maar geen dode (of levende) meer gezien.

De energierekening voor deze maand was een feestje. Dit is de eerste keer dat we niet hoeven te betalen, maar geld terug krijgen! En dat al aan het begin van de lente. Lang leve de zonnepanelen.
De klok is ook weer een uur vooruit gezet dus het is weer langer licht 's avonds. Heerlijk!

Foto's:

• 07 Oktober 2012 - 18:09

Pieter En Inge:

Hoi Alex en Feija
    leuk om weer een bericht van jullie te lezen. Hier is de lente ook begonnen, al was het in september vooral nat. De laatste week van september is het ineens echt zomer geworden, het kwik loopt flink op als de zon schijnt.
    We hebben een beetje zitten gniffelen om jullie huisdieren verhalen. Twee kakkerlakken halen wij toch wel per week, soms per dag! En dat ondanks maandelijks bezoek van de 'pest-control' dienst. Geen schapen, wel lopen er geregeld een aantal koeien over de straat achter ons huis.
    Groetjes, Pieter en Inge