Juli - September 2015 - Reisverslag uit Greytown, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Juli - September 2015 - Reisverslag uit Greytown, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Juli - September 2015

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

11 Oktober 2015 | Nieuw Zeeland, Greytown

Een kwartaal voorbij, een nieuw kwartaal begonnen. Dit keer groot nieuws, maar daar begin ik nu niet mee. Eerst nieuws over festifiteiten en opvallendheden.

27 juli was het groot feest in Wellington. 150 jaar geleden werd Wellington de hoofdstad van Nieuw-Zeeland als opvolger van Auckland (sinds 1841). Allerlei activiteiten werden georganiseerd, waaronder een grote lichtshow geprojecteerd op de parlementsgebouwen.

Vanuit de overheid kwamen ook andere ideeen. Het eerste is voor de registratie van fietsen om hiermee de veiligheid for fietsers te bevordern. Nadat dit idee geuit was, bebben we er niets meer van gehoord. Het tweede 'zeer belangrijke' voorstel dat wel doorgang heeft gevonden is voor een spoedwetgeving om cafes open te laten zijn rondom en tijdens the WK wedstrjiden van de All Blacks (het nationale rugby team). Doordat het WK in Engeland is, worden de wedstrijden vaak middne in de nacht gespeeld. Nu mogen cafes tijdelijk langer open zijn.
Een idee wat al een tijdje geleden uitgevoerd is, is de man/vrouw voetgangersverkeerslichten. Een leuk idee en goed uitgevoerd. Sommige lichten in Wellington - vooral rondom het parlement en treinstation - zijn op deze manier aangepast. Een foto hiervan zit bij dit verslag.

Een ander politiek idee is om de Nieuw-Zeelandse vlag te veranderen. Sommige politici (waaronder de Minister-president) zouden erg graag een nieuwe vlag willen. Een website om de identiteit van Nieuw-Zeeland(ers) te achterhalen en om ontwerpen voor een nieuwe vlag te verzamelen is in het leven geroepen. Een speciale commissie heeft uit duizenden onwerpen eerst veertig en dan vier ontwerpen gekozen - een kwartet met weinig verschillen. Vervolgens is na veel publieke druk een vijfde optie toegevoegd; een duidelijk ander thema en ontwerp. Uit deze vijf workdt via een referendum een vlag gekozen die dan in een tweede bindend referendum de strijd aangaat met de huidige vlag. De verwachting is dat de huidige vlag gaat winnen, maar wie weet wat er gaat gebeuren.

In een van de supermarkten is een spaaractie gaande 'Little Kithcen' (Kleine keuken), waarbij je kleine uitvoeringen van allerlei artikelen kan sparen. Leuk voor kinderen. Wij nemen ze mee om dan weg te geven aan colega's en kennisen met kinderen. Toen ik achterop een vand e zakjes keek las ik waar ze bedacht zijn: Created By: Unga - Herengracht 545 - 1017 BW Amsterdam - The Netherlands. Leuk detail Een dergelijke spaaractie zal dan ook wel in Nederland zijn.

Dan wat minder goed nieuws. Dit kwartaal is ons huis tijdelijk ongevormd tot een ziekenboeg. Feija begon met een griepje and dat werd gevolgd door een behoorlijke longontsteking. Het gevolg was 5 weken antibiotica slikken. Dit is nu gelukking over. Zelf ben ik een dag of vier niet lekker geweest, wat lichte randsymptomen wat to griep had kunnen uitlopen. Gelukkig kwam het niet zover. Als gevolg hebben we onze trouwdag en Feija's verjaardag niet echt gevierd op de dag zelf. Wel zijn we later nog uit eten geweest.

Dan het grote nieuws. We gaan verhuizen! Maar we weten nog niet wanneer. We zijn op zoek gegaan naar kavels in Carterton, het dorp ten noorden naast Greytown. Het blijkt dat we meer contacten in en binding met Carterton hebben dan met Greytown. En de prijzen zijn lager, wat een mooi voordeel is. Nadeat we het aantal mogelijke kavels teruggebracht hadden tot vier, kregen we wat onverwachte hulp. Op een van de kavels was een bod gedaan door een andere partij. Dat heeft ons besloten om in onderhandeling te gaan en we hebben de kavel voor een goede prijs kunnen kopen. Sinds 16 september is de kavel van ons: een 'weiland' van ruim 2100 vierkante meter. We laten een nieuw huis bouwen en zijn nu bezig om het ontwerp hiervan rond te krijgen. Ook zijn we ons huidige stekkie verkoopklaar aan het maken. Nadat we dat verkocht hebben kunnen we verhuizen.

De foto's van dit verslag zijn de vinden via de volgende link:

• 11 Oktober 2015 - 19:11

Marijke:

Met zo'n lapje grond hoef je je nooit meer te vervelen! Het lijkt me een mooie plek. Gefeliciteerd.
    Marijke

• 12 Oktober 2015 - 13:51

Janny Odijk :

dank voor jullie verslag, het is nog steeds leuk om het te lezen.houden jullie van rugby? ik zelf vind het leuker als american-footbal. je hebt gelijk over de spaar actie, dat was bij A H dan kun je winkeltje spelen. wat betreft om te gaan verhuizen dat snap ik wel, ben zelf 4 jaar geleden verhuisd en nu loop ik ook met het idee om het interieur weer te veranderen want ideen blijven komen. wens jullie veel sucses met alles en ik hoor het wel, leuk, groeten uit een inmiddels koud zutphen Janny