April - Juni 2015 - Reisverslag uit Greytown, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu April - Juni 2015 - Reisverslag uit Greytown, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

April - Juni 2015

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

05 Juli 2015 | Nieuw Zeeland, Greytown

Weer een kwartaal voorbij. Dit keer met een diploma-uitreiking, verjaardag, 1e wereldoorlogherdenkingen, noodweer, wandelingen, een luxe diner en hollands glorie.

April begon met de diplomauireiking voor ons beide van het 'Certificate in Money Management', een cursusover hoe je met geld om gaat en hoe dingen als rente en investeringen globaal werken. De ceremonie was in Palmerston North en had een erg hoog Maori gehalte. Dit is niet gek, want het instituut is voornamelijk gericht om opleigingen aan Maoris te geven, ook al kan iedereen er een studie doen. Een erg leuke, maar lange bijeenkomst vol met ceremonie.
Hierna volgde mijn verjaardag, die we kleinschalig gevierd hebben. Cadeaus waren onder andere zitzakken voor in de tuin (zitten erg goed!) en ene boek over de 1e wereldoorlog. Erg toepasselijk, aangezien 100 jaar geleden de slag om het Turkse schiereiland Gallipoli gevochten werd door Australische en Nieuw-Zeelandse (ANZAC) troepen tegen het Ottomaanse Rijk. Dit is dit jaar groots herdacht op 25 april in heel Nieuw-Zeeland. Als onderdeel van deze herdenkingen was een militaire parade in Wellington met WW1 voertuigen en uniformen.
Doordat ANZAC Day (25 april) in het weekend viel werd de officiele feestdag gehouden op maandag 27 april - gelijk met Koningsdag in Nedderland. Een leuke bonus. Aan het einde van de maand hebben we ook een mooie wandeling gemaakt bij Martinborough: de kyline challenge. Dit is een 8km wandeling door de weilanden van drie boerderijen, meestal licht oplopend, maar met een aantal steile klimmen en afdalingen erin. De route gaf schitterend uitzicht over Martinborough en omgeving. Een zonnige heldere dag maakte het helemaal compleet. Onze tijd: net onder 2 uur.

In de maand mei was Feija's laatste werkdag gepland. Na geprobeerdt te hebben om nog wat langer te blijven, leek dit onontkoombaar te zijn. Totdat op de een-na-laatste dag ze toch te horen kreeg dat haar contract pas per eind juni op houdt. Dat was een mooie en welkome verassing. Een afscheidslunch had ze al gehad en het cadeau was al gekocht: een citroenboom. Tja, die kan je niet nog een maand laten wachten. Maar op 30 juni hield het dan echt op. Nog een afscheid en het tweeded cadeautje en een traantje wegpinken.

Mei was ook de maand van veel groente en fruit ui eigen tuin: onze eerste eigen feijoas, aubergine, prei wortel en de courgettesoep dien we in de zomer ingevroren hebben. Ook hebben we jam gemaakt. Tijdens een bezoek van Feija aan de kapper kreeg ze een emmer 'quinces' mee. In het Nederlands heten deze raargevormde vruchten kweeperen. Maar wat te doen ermee? Ik had ze rauw proberen te eten, maar dat is niet echt een success. Gelukking bracht het internet een oplossing: jam. Dus schillen, koken en in potten doen. Het smaakt goed (als stoofperen), ook al is het meer moes dan jam. De oogst uit de tuin werd in juni gevold door mandarijnen. Een stuk of vijftien van een klein boompje. We eten er nu nog van!

Dan zoals beloofd het noodweer. Twee keer was het raak. Eerst half mei. Het begon met gewoon regen en dat bleef zo de hele dag in Wellington. De problemen waren dan ook meer ten noorden. Vooral aan de westkust is er gestaag heel veel gevallen: tot 150 mm in 24 uur. Te veel on normaal afgevoerd te worden. Het gevolg: arrdverschuivingen, afgesloten wegen en stilgelegd treinverkeer. Uh-oh. Geen treinen en geen vervangend vervoer. Dan maar een overnachting boeken. Nu bleken er wel ad-hoc bussen te rijden, maar de enige naar de Wairarapa hadden we gemist. Uiteindelijk zijn we met bus en taxi toch nog tuisgekomen - om kwart over negen. De dag erna was er een kleine aardbeving, die een leuke vermelding op intenet uitlokte: "Rain, floods, slips, wind, and now an earthquake. Oh behave wellington! Stop being such a charmer. #eqnz".
Een maand later was het weer raak. Het hele Nooordereiland werd geteisterd door hevige regenval, behalve (gelukkig voor ons) het oosten. Veel wegen waren afgesloten en veel weilanden en huizen ondergelopen. Boven Wellington aan de westkust was de hoofdverkeersader SH1 afgesloten tussen Waikenae en Levin, evens als de drie alternatieve onleidingsroutes via Palmerston North. Het gevolg was dat -als je tussen die plaatsen moest reizen- je geen 35 kilometer rijd, maar via Taupo, Napier en Masterton maar liefst 812 kilometer. De enige overlast die wij ervoeren, was op weg naar de Night Market in Martinborough. De brug vlak voor Martinboroug was afgesloten, zodat we via Carterton moesten - slechts 20 km om.

Wat we verder nog gedaan hebben is een wandeling in het Fensham Resserve in Carterton. Dit is een met bos begroeide heuvel waar een wandelpad van 1 uur is uitgezet. Leuke wandeling met halverwege mooi uitzicht. Net als vorig jaar zijn we nu ook weer naar het Winemakers Dinner geweest in het luxe Wharekauhau Country Estate. Wharekauhau is Maori voor 'A place to learn' - 'Een plaats om te leren'. Het is nog steeds een draaiende rundvee en schapen boerderij, maar je kan er ook overnachten voor veel geld. Het diner bestond uit zeven gangen met telkens een andere wijn erbij. De wijnmaker en sommelier gaven uitleg bij de wijnen en de gerechten.
Tot slot waren we uitgenodigd voor een internationale luch, waarvoor we een gerecht mee moesten nemen. We kosen voor hutspot en boerenkoolstamppot. Helaas konden we er niet heen, dus hebben we het lekker zelf opgegeten.

Dat is het weer voor dit kwartaal. De foto's kan je vinden via de volgende link: https://picasaweb.google.com/lh/sredir?uname=105061489675034101602&target=ALBUM&id=6167557926031937681&authkey=Gv1sRgCKLJ2p-fkrPj-AE&feat=email

• 05 Juli 2015 - 15:22

A.Maatman:

Hallo Feya en Alex,
    leuk om nog steeds wat van jullie te horen. Volgens mij hebben jullie het erg naar jullie zin. Nederland heeft nu een hittegolf. Zeldzaam hoge tempereturen, plaatselijk tot 38 graden. Heb je inmiddels ander werk, Feya?
    Hartelijke groeten uit Giesbeek.

Adrie

• 05 Juli 2015 - 19:24

Marijke:

Lieve Feija en Alex,
    Fijn om weer een seizoensverslag te krijgen. Met drie glazen wijn voor je neus is het goed lachen, zag ik! En de wind in Wellington is boeiend.
    Marijke

• 05 Juli 2015 - 20:50

Pieter Heijnen:

Weer een mooi overzicht van jullie belevenissen. Dat noodweer was ook hier in ZA op het nieuws. Dus even gecontroleerd en gezien dat jullie niet te dicht bij de aardbeving en noodweer zaten. Hier rustig winterweer, met warme dagen en koude nachten. Gisteren naar het grootste festival ter wereld geweest, nou ja, van Afrikaanse muziek (i.t.t. African). Dat is niet zo vreemd voor een groot festival in ZA. Maar goed, toch meer dan 40000 bezoekers aanwezig bij het slotconcert en meer dan 100000 verspreid over de 4 dagen. En dat alles op slechts 35 km afstand van ons huis. Heerlijk dat Barberton. Veel plezier in NZ en tot ziens.

• 07 Juli 2015 - 15:07

JannyOdijk :

hallo Feija en Alex wat was het weer leuk om te lezen, en even over de Kweepeer, over ongeveer 2 maanden haal ik enkele kilo's en maak er dan eerst gele ivan:de peren afboenen, in vieren snijden, klokhuis er uit, en onder water 1.30 uur koken, dan 2 uur in een linnen doek of thee-doek uit laten lekken, de peren bewaren, van het sap gelei, met gelei-suiker maken, en in potjes doen, van de rest het vel er afdoen en nog een poos koken en daar maak je dan de moes mee, is heel lekker op pannenkoeken bijvoorbeeld. voor mezelf komt niet zoheel veel van reizen maar ik heb ook al veel gezien, wel reisprogramma's want het blijft leuk. hopelijk vind je gauw weer werk, hier wordt geroepen dat de banenmarkt weer aantrekt maar ik hoor dat er steeds meer mensen hun ontslag krijgen. de hartelijke groeten en sucses met de gelei en de tuin. groeten Janny