Februari - Maart 2015 - Reisverslag uit Greytown, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Februari - Maart 2015 - Reisverslag uit Greytown, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Februari - Maart 2015

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

08 April 2015 | Nieuw Zeeland, Greytown

Weblog feb mrt 2015
Deze maanden stonden voornamelijk in het teken van het bezoek vzn Feija's vader aan ons. Halverwege februari hebben we hem opgehaald van het vliegveld in Wellington en hebben eerst een paar dagen bij ons in de buurt rondgebracht. Op het programma stonden onder andere Stonehenge Aotearoa, Cape Palisser en Oukaha Mount Bruce. Deze bezoekjes hebben we gecombineerd met enkele rijlessen in linksrijden - toch net even anders. Stonehenge Aotearoa is een moderne replica van de Engelse Stonehenge en geheel aangepast an de natuurlijke omgeving en sterrenhemel van de plek waar het staat. Verder zijn ook andere oude astrononische en astrologische wijsheden verwerkt. De rit 80 kilometer lange rit hebben we gemaakt om een pelsrobbenkolonie te bezoeken. Doordat de zee erg ruig was, waren er veel robben aan land. Deze plek heeft een permanente kolonie en vaak zijn er ook veel jongen te zien. In Pukaha Mount Bruce hebben we de witte bruine kiwi bezocht. Onderstussen hebben ze al vier witte kiwi's gekregen. Je zou bijna vergeten dat het een erg uitzonderlijk fenomeen is. Verder een mooi stuk gelopen verschillende zeldzame en bedreigde dieren gezien: de Nieuwzeelandse langvin all, de kakariki (een kleine papagaai-achtige), een kokoro en behoorlijk wat kaka's.

Na het bezoek aan ons en Wairarapa waar wij wonen was het tijd om echt met vakantie te gaan. Ook voor ons begon het echt. Na een goede vluch naar Christchurch hebben we de stad bezocht en de campers opgehaald. Het centrum van Cristchurch is nog steeds erg leeg. De meeste door de aarbevingen getroffen gebouwen zijn ondertussen weg en er wordt langzamerhand begonnen met de opbouw.

Na Cristchurch vervolgden we onze reis naar Oamaru. Dit is een plaats bekend van het kalksteen dat er vroeger gewonnen werd, en nu voornamekijk van de kleine blauwe pinquins. Deze pinguins zijn zo'n 25 cm hoog en komen elke dag met zonsondergang aan land om naar hun nesten te gaan. Soms zijn ze zo moe dat je nog maar net uit het waternaar boven kunnen klimmen en dan bijna omvallen van uitputting. De regelmaat van dit 'thuiskomen' maakt het een goede toeristische attractie en het wordt dan ook goed uitgemelkt.

De volgende rit voerde ons langs de Moeraki Boulders het binnenland in. Nadat we de kust verlaten hebben kwamen we in het dorre gebied van Central Otago. Een gebied met heuvels en veel dor en doods gras - in ieder geval in de zomer. Een enkel huis, een paar velaten schapen en verder niets. Leegte zover het oog kan zien, maar wel schitterend. In Cromwell aangekomen bezochten ee een oud goudzoekersdorpje en hebben we -tevergeefs- ons eigen geluk beproefd. Een lekkere lunch met prachtig uitzicht bij de Mount Difficulty wijngaard en dan naar Queenstown.

In Queenstown hebben we een paar dagen doorgebracht. We hebben de plaats een beetje verkend, zijn met de gondel naar boven gegaan en hebben daar genoten van lunch, ene schitterend uitzicht en van de vele paragliders die daar vertrokken. Net spitsuur: elke 10 minuten ging er iemand naar beneden. Vanuit Queenstown gingen we met een bustocht naar Milford Sound. Voroeg op voor een rit van zon'n 300 kilometer enkele reis. Hemelsbreed is de afstand zon'n 50 kilometer - er ligt alleen een bergrug tussen. De enige dag met veel regen. De cruise door Milford Sound was erg mooi. We zagen dan wel geen bergtoppen door de lage bewolking en regen, maar heel veel watervallen. Een erg mooie rit, vooral de Milford Road. De volgende bestemmis was Wanaka. Daar vielen we met de neus in de boter en konden genieten van de Ironman. De laatste deelnemers werden met enthousiasme onthaald bij de finish - tegen middernacht (de start was ron 7 uur 's ochtends).

De West Coast was op het programma voor de volgende dagen. Gepland was on van Wanaka naar Fox Glacier te rijden, maar dat paket anders uit. Tijdens de afdaling van de Haast pas begonnen de voorwielen van de camper te roken en de remmen maakten een luid schrapend geluid: Niet goed dus. Bij de Gates of Haast, een nauwe doorgang waar de rivier zich doorheen perst, moesten de we camper achterlaten. Omdat we geen hulpdienst konden bereigen (geen mobiel bereik) heben we alles overpakken in de kleinere campervan en zijn we doorgereden naar Haast. Daar de verhuurder gebeld en die hebben een (de enige) garage in Haast gebeld. Camper opgehaald, gerepareerd en een uur of 4 later konden we weer verder. Er zat een klem los bij de wielen en een steentje tussen de remmen. Haast werd de bestemming van deze etappe. De volgende dagen Fox Glacier en Franz Josef Glacier. Weer een heel ander landschap. De weg voerde ons door groen en dicht regenwoud en grasland. Dit keer hebben we de wandeling naar beide gletsjers gemaakt. Leuk om te doen, zeker met mooi weer. In Fox Glacier hadden we geluk van een mooie ochtend, zodat we van het 'spiegelmeer' Lake Mathieson konden genieten.

Na de gletsjers voerde de route ons door Hokitika naar Greymouth. Hier hebben we een bezoek gebracht aan de pancake rocks: een soort gestapelde plakken steen ontstaan door wind en water erosie. Een rondleiding door de Montheith's brouwerij, gevolgd door het proeven van negen bieren is ons goed bevallen. Tot slot bezochten we het oude goedzoekersdorpje Shantytown, waar we het verhaal van de goudkoorts en de bijhehorende houtkap en verwerking tot ons hebben laten doordringen. Greymouth achterlatende vertrokken we naar Hanmer Srpings en vervolgens naar Kaikoura. In Kaikoura dachten we nog even om Crayfish (zeekreeft) te gaan eten, maar de prijs war toch iets te gortig: $120 voor 1 kreeft van 600 gram. Na Kaikoura splitsten onze wegen. Cees vertrok naar het noorden om in Picton naar het Noordereiland over te steken voor nog zo'n 3 weken rondtrekken, en wij vertrokken zuidwaards om in Christchurch het vliegtuig naar Wellington te nemen en naar huis te gaan.

Op 20 maart was Feija's vader weer bij ons en hebben we zijn verjaardag gevierd. De laatste dagen van zijn vakantie hebben we nog bij ons in de buurt rondgebracht.

De foto's voor dit verslag: https://picasaweb.google.com/lh/sredir?uname=105061489675034101602&target=ALBUM&id=6135273797220040561&authkey=Gv1sRgCNnXoqrqgryZ1QE&feat=email

• 08 April 2015 - 10:50

Jacco:

Wat leuk om over deze reis te lezen. Heel veel mooie herinneringen aan ons bezoek aan NZ vorig jaar, en de mooie tijd met jullie daar komen weer terug.

• 08 April 2015 - 13:18

Pieter:

Hoi, leuk dat jullie ook af en toe bezoek krijgen. Wij hebben nu mijn ouders op bezoek en mijn schoonouders komen eind van de maand al weer. Wij proberen ook zelf er op uit te gaan en dan is bier en wijnproeven altijd een goede dagbesteding. Jammer dat Julia dan niet mag proeven. Tot jullie volgend verhaal.

• 13 April 2015 - 15:45

Janny Odijk :

dank voor je vakantie-verhaal, wat heb ik dan geluk gehad op mijn vakantie in alaska, want ik had wel goud gevonden en dat in een hangertje gedaan. wat de aardbeving in christchurch betreft, je hoort hier alleen wat als het net gebeurd is maar het is in werkelijkheid dus nog lang niet vergeten. net als in New York. voor ons begint het voorjaar te worden heerlijk hartelijke groeten van Janny