December 2017 - Januari 2018 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu December 2017 - Januari 2018 - Reisverslag uit Carterton, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

December 2017 - Januari 2018

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

06 Februari 2018 | Nieuw Zeeland, Carterton

Weblog Januari 2108

Terwijl ik dit verslag schrijf, is het Waitangi Day en hebben we net een grote hittegolf achter de rug. Het is al een paar weken geregeld boven de 30 graden met slechts enkele dagen die dat niet haalden. Het is nu wat koeler en de komende week lijkt het rond de 25 graden te blijven. Qua weer zitten we op de juiste plek in Nieuw-Zeeland. De afgelopen week was het bijna overal slecht, behalve hier. Op het zuidereiland bij Wanaka begon de week met 37 graden, maar aan de eind van de week sneeuwde het op de bergen - Het kan snel veranderen hier.

In december werd ik nog verrast door een heus kerstpakket. Dit is ongebruikelijk in Nieuw-Zeeland, maar de eigenaar van het bedrijf waar ik werk stond opeens met een 'Santa Sack' op de stoep. Naast MyTrucking hebben de eigenaren ook nog een veevoerbedrijf. Dit voer wordt in bulk en in zakken verkocht. De Santa Sack is een van de zakken gevuld met lekker eten en drinken. Een leuke en welkome verrassing.

Met Kerst waren we thuis en op eerste Kerstdag waren we uitgenodigd voor diner bij Kiwi-Zuid-Afrikaanse vrienden. Het is hier gebruikelijk dat families bij elkaar komen op Kerstavond en met Kerst zelf trekken gezinnen er vaak op uit naar het strand of de natuur. Vandaar dat we op eerste Kerstdag uitgenodigd waren. Het was gezellig en het eten was erg goed.

De eerste week van het nieuwe jaar hadden we vakantie en vanaf 30 december hebben we gekampeerd in Hastings, Hawkes Bay. Een mooie camping met alles wat je nodig hebt. Oud en Nieuw hebben we gevierd met oliebollen en vuurwerk bij vrienden in Napier. Een lange dag en uiteindelijk waren we om 2 uur terug bij onze tent. Op nieuwjaardag hebben we zelfs nog de oudejaarsconference gezien - op de telefoon in de tent. Erg handig die technologie!

Hawkes Bay staat bekend als goed wijngebied en als een gebied met veel fietspaden. Een paar maanden geleden hebben we twee vouwfietsen aangeschaft die we nu eens wilden uitproberen. Deze vouwfietsen nemen we mee in de auto als we ergens anders willen fietsen dan waar we wonen. Erg makkelijk. Het gebied rond Hastings is redelijk vlak en sommige delen zijn zelfs erg Nederlands. Zo fietsten we langs een rivier over een dijk, met fruitbomen aan de andere kant. Even verderop waren de fruitbomen overgegaan in druivenranken - terug in Nieuw-Zeeland.
De dagen bestonden voornamelijk uit fietsen, buiten lunchen bij een cafeetje en/of wijnproeven. De laatste dagen hebben we weliswaar thuis doorgebracht - vanwege dat er slecht weer op komst was - maar we hebben die dagen als vakantie besteed. Al met al een zeer geslaagde vakantie.

Het warme weer met af en toe wat regen heeft het erg goed gedaan voor de groentetuin. We hebben al veel geoogst: courgettes, komkommers, rode bieten (eentje zelfs bijna 1 kilo), boontjes, wortels en tomaten. De zonnebloemen die we hebben zijn uitgebloeid en we proberen nu de pitten te oogsten en te bewaren. De planten van de 'muskaatpompoen' (fles type) zijn hard gaan groeien en overwoekeren alles wat ze tegenkomen: snoeien dus. Wat we ook in de tuin hebben zijn (wilde) konijnen. Je ziet ze regelmatig rondlopen en zo nu en dan proberen de katten ze ook te vangen - meestal zonder succes. Gelukkig is de groentetuin afgedekt door netten.

Ook als vrijwilliger zijn we actief. In januari was er een muziekfestival met de name Gladstonebury bij de Gladstone wijngaard in Gladstone (bij Carterton). Het mag wel duidelijk zijn hoe men aan de naam gekomen is. De Rotaryclub van Carterton help onder andere bij dit festival mee om het een en ander in goede banen te leiden. Wij hebben meegeholpen als parkeerwacht om auto's van bezoekers op de juiste plaats in een weiland te zetten. Het was een mooie en warme dag een na een middagdienst waren we redelijk moe en hebben nog wat gedronken en gegeten bij de vlakbij gelegen Gladstone Inn.

Eind januari was er een astronomisch spektakel waar te nemen: de super blauwe bloedmaan: de volledige maansverduistering van de tweede volle maan in een maand waanneer de maan het dichtst bij de aarde staat. De afgelopen weken was het mooi weer met heldere nachten. De nacht dat deze maan waargenomen kon worden was het helaas bewolkt. We moeten dus weer zo'n 150 jaar wachten.

Tot slot zijn we begin februari nog naar de Martinborough Fair geweest. Een grote twee-keer-per-jaarmarkt (nu en in maart) waar veel mensen op af komen. Tot onze verbazing zagen we twee kraampjes waar ze poffertjes ('Dutch pancakes') verkochten. Die moesten we natuurlijk proberen! We kozen de kraam van het bedrijf 'Montfoort' waar ze naast poffertjes ook stroopwafels en appeltaartjes verkopen. De naam van het bedrijf had te maken met de vader van de eigenaresse. Voordat hij naar Nieuw-Zeeland emigreerde woonde hij in Montfoort (bij Woerden). Erg leuk omdat ik erg bekend ben met die omgeving. De wereld is eigenlijk best klein.
Al eerder hebben bij een ijskraam een ijsje gekocht. Deze ijskraam had ‘speculoos’ ijs in het assortiment. Dit is ijs met daarin verkruimelde speculaas. Navraag leerde dat de eigenaar het recept van een Duitse vriend had gehad en dat het goed aanslaat in Nieuw-Zeeland.

De foto's: https://photos.app.goo.gl/L3ZXtpUOc2Y0KrYS2

• 06 Februari 2018 - 07:20

Jacco:

Fantastisch weer om te lezen en wat een mooie foto's.

• 08 Februari 2018 - 10:10

Janny Odijk :

hallo Feija en alex ja het was weer leuk om te lezen, moest weer aan de feestdagen denken dat ik in florida was, even een ijsje eten omdat de kerstboom opgetuigt werd. fijn dat je moestuin het zo goed doet, ja courgettes eet ik ook vaak even in de grillpan heerlijk. in nederland kwam de speculoos op de markt, dat had ik meegenomen naar florida, mmar daar was het tekoop onder een andere naam. misschien kunnen sommige mensen nu schaatsen maar nog lang geen elfstedentocht want het gaat weer dooien. groeten uit nu een zonnig zutphen,janny