Juni 2017 - Vakantie Tonga - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Juni 2017 - Vakantie Tonga - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Juni 2017 - Vakantie Tonga

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

09 Juni 2017 | Tonga, Nuku'alofa

Begin juni hadden we een week vakantie. Omdat de Nieuw-Zeelandse zomer dit jaar tegen viel kozen we voor een van de eilanden in de Stille Oceaan. Ons oog viel op Tonga. Zaterdag 3 juni zijn we vertrokken per vliegtuig van Wellington via Auckland naar Nuku'alofa, de hoofdstad van Tonga. We kamen 's avonds in het donker aan in het Tanoa International Dateline Hotel. Het hotel heeft deze naam omdat Tonga vlak naast de datumgrens ligt: ga je meer naar het oosten, dan is het zomaar een dag eerder. Hoewel Tonga op het westelijk halfrond ligt (21.1393° S, 175.2049° W), hoort het qua tijd bij het oostelijk halfrond. Het tijdsverschil met Nieuw-Zeeland is 1 uur later (UTC +13:00).

Op zondag hebben we op ons gemak de omgeving verkend en van het weer genoten. Rond deze tijd (de 'winter') is het tussen de 25 en 28 graden - heerlijk om te overwinteren. Wij hadden voornamelijk bewolkt weer, met soms een spat regen. Hierdoor was het ook redelijk tot behoorlijk vochtig, waardoor je bijna continu bezweet bent. Nadeel is ook date er aardig wat muggen zijn, vooral als de zeebries even gaat liggen. Goede reden om het rustig aan te doen. Tonganen doen dat ook en de term 'Tongan Time' is dan ook erg toepasselijk. Dit betekent dat alles langzaam gaat en er geen haast is. Wel even wennen, want ook als je wat gaat eten of drinken, kan dat dus wel even duren.

Tonga is een erg Christelijk land. Het staat bomvol met kerken waarvan veel behoorlijk groot zijn - Het koninklijk paleis valt erbij in het niet. Op zondag is echt alles dicht - winkels, cafés, benzinepompen, alles. Het is zelfs zo dat als je een zakelijk contract afsluit op zondag, dit niet rechtsgeldig is. Verder is Tonga de enige monarchie in de Grote Oceaan. De koninklijke familie staat in erg hoog aanzien en mengt zich ook in het alledaagse openbare leven. Op zondag kwamen we zelfs een van hun auto's tegen (nummerplaat HM 01) omgeven door een politie-escorte.

De zondag was het ook Emancipation Day, dat als feestdag op maandag gevierd werd. Hierbij wordt herdacht dat in 1862 koning George Tupou I de horigheid afgeschaft heeft en het einde van Tonga als een Brits protectoraat. Hiermee werd Tonga een moderne monarchie.
We merkten niets van deze feestdag, vooral omdat we niet in de hoofdstad waren, maar met een bootje naar het eiland Pangaimotu gegaan zijn. Dit is een van de resort eilanden en deze was niet overdreven luxe, maar wel erg geschikt om lekker te relaxen. Een klein eiland (een langzame wandeling rond het eiland duurt zo'n 30 minuten), met lege witte zandstranden en kokospalmbomen - een echt tropisch eiland dus.

Op een dag hebben we een auto gehuurd om over het eiland te rijden. De hoofdwegen zijn hier goed, kleinere wegen kunnen een wisselende hoeveelheid gaten in het wegdek hebben. De maximumsnelheid varieert tussen de 40 en 70 km/uur en dat geeft genoeg tijd om van de omgeving te genieten. Op onze kaart stonden allerlei toeristische trekpleisters, maar een aantal hebben we niet kunnen vinden omdat straatnamen en bewegwijzering vaak ontbreekt. Gelukkig kan je niet echt verdwalen, omdat het eiland klein is en de hoofdwegen naar Nuku'alofa leiden. We hebben zo'n 140 km gereden en zijn in elke uithoek van het eiland geweest.
Het eiland is verrassend vlak en om je heen zie je overal kokospalmen. Er is veel akkerbouw en deze stukken grond zijn erg divers. Er worden bijvoorbeeld yams (tot 2m lange dikke wortel) verbouwd met op regelmatige afstand kokospalmen en langs de rand soms hoge planten zoals bananenbomen. Verder is er veel fruit - pawpaw, papaja, banaan, watermeloen, ananas, kokosnoten - en ook worden er pinda’s verbouwd. Je ziet redelijk veel varkens - echte scharrelvarkens die rond het huis lopen en soms de weg oversteken. Er zijn ook heel veel honden die, net zoals de bewoners, erg relaxed zijn. Ze zullen niet naar je toe rennen, maar eerder de andere kant op lopen.
We hebben een druipsteengrot bezocht en zijn naar de plek geweest waar Abel 'Jensen' (Janszoon) Tasman voor aan land kwam in 1643 - op de terugweg van Nieuw-Zeeland. Een mooiere plek had hij niet uit kunnen kiezen!

Wat verder opvalt in Tonga zijn de begraafplaatsen. Hier wordt werkelijk het leven van de overledene gevierd. Volop felle kleuren en grote borden - sommige zelfs met knipperende lampjes. Opvallend is ook dat de graven grotendeels bovengronds zijn - vaak een gemetselde rang gevuld met aarde en soms helemaal dicht. Waarschijnlijk is de ondergrond te hard om in te graven.
Het hotel waar we verbleven wordt ook gebruikt voor conferenties en andere bijeenkomsten. Zo hebben we een schoolreünie, concert en een conferentie meegemaakt. Het leukste was een markt met lokale producten, die samengingen met diverse presentaties voor genodigden. Na de presentaties zagen we opeens veel filmcamera’s met veel mensen daaromheen inclusief iemand van het leger. Een hotelmedewerkers wist ons te vertellen dat een van de vrouwen die over de markt liep de vrouw van de kroonprins van Tonga is. Leuk om dat even mee te maken.

Na een relaxte week zomers weer op Tonga zijn we weer naar huis gevlogen en na het weekeinde gaan we weer aan het werk.

De foto's: https://goo.gl/photos/z8eBi6AbxXxheCZR9

• 10 Juni 2017 - 09:20

Wim Wessels:

Prachtig verhaal en mooie foto's.

• 11 Juni 2017 - 18:52

Adrie Maatman:

Erg leuk dat julllie ons nog steeds op de hoogte houden van jullie levensomstandigheden en fijn dat het goed met jullie gaat.
    De wereldwinkel in Duiven heeft helaas vanwege de hoge huur en te weinig omzet daarvoor de deur moeten sluiten!

• 12 Juni 2017 - 13:01

Janny Odijk :

hallo Feija en Alex het was weer leuk om te lezen, wat zien jullie veel mooi's en aparte plekken op deze wereld,geniet er maar van heb ik ook jaren gedaan en als ik weer een reis programma zie duik ik nog wel eens een foto-album in, dank en een groet van Janny