April - Juni 2014 - Reisverslag uit Greytown, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu April - Juni 2014 - Reisverslag uit Greytown, Nieuw Zeeland van Alex & Feija Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

April - Juni 2014

Door: Feija

Blijf op de hoogte en volg Alex & Feija

05 Juli 2014 | Nieuw Zeeland, Greytown

Nederland -Costa Rica is bezig terwijl ik dit schrijf (extra tijd ondertussen). Live te volgen voor ons op de Nieuw Zeelandse staats tv zender en dat terwijl Nieuw Zeeland niet eens gekwalificeerd is. Er is nauwelijks aandacht voor de Tour de France. Ook de Olypmpische winterspelen kregen nauwelijks tv tijd. Alle wedstrijden van de Word cup worden live uitgezonden.

Eerst maar het goede nieuws. Alex mag blijven op zijn werk. Er waren genoeg andere collega's die een andere baan hadden gevonden dat er niemand van zijn team meer weg hoefde. Bij andere teams moeten ze zelfs weer mensen gaan aannemen omdat er te veel een andere baan hebben gevonden.

We hebben een tweede kat uit het asiel gehaald. Een kater deze keer. Acht maanden toen we hem ophaalden, ondertussen 10 maanden en erg speels. De gordijnen, , bank, toiletrollen, onze handen en armen en de andere kat hebben zwaar te lijden. Er wordt heel wat gegromt en geblazen (niet door ons, wel door Nika).

Het is een heel goed najaar en winter. Het najaar was lekker warm (tussen 15-20 graden) en veel zon en droge dagen. Heel goed weer om in de tuin te werken en een van de grotere projecten aan te pakken. Alle paadjes tegelen en van grind voorzien. Dat bleek nog iets gecompliceerder dan gedacht, want alle tegels moesten eerst gelakt worde om z van een anti-slip laag te voorzien.
We hadden iets te veel grind besteld. Uiteindelijk pakte dat goed uit, want we konden nog een extra paadje aanleggen aan de linkerkant van het huis. Een beetje een vergeten stukje waarbij we eigenlijk ook niet goed wisten wat we ermee moesten doen. Nu ligt er een mooi paadje en is de border beplant met planten die goed tegen de schaduw kunnen.
Nu ligt er nog een groot project te wachten en dat is een houten terras achter in de tuin. Zolang het weer goed blijft kunnen we daar de rest van de winter mee aan de slag.

Ik ben overgepaatst naar een ander team. De reden is me nog steeds een beetje onduidelijk, maar goed. Het was wel jammer, want ik kreeg in mijn oude team eidenlijk wat kansen om ander werk te gaan doen, maar nu moet ik mezelf dus eerst weer bewijzen.
Mijn bedrijfje loopt redelijk goed. Ik denk dat ik het voor een eerste jaar best goed doe. Vind het nog steeds erg leuk.

De herfst maanden zijn altijd een beetje rustig qua evenementen, maar vorig weekend was het olijfoogstfestival. Dat begon met een lunch om de verschillende olijfolieen uit de regio te proeven. Heerlijk buiten. Met een trui aan en een dekentje op schoot, maar voor midden in de winter is dat toch niet gek. Daarna kon je bij de verschillende olijfboeren langs. We vinden het altijdeg leuk om de persoonlijke verhalen van mensen te horen over waarom de olijfboer (of wijnboer) geworden zijn. Het was een leuk en interessant weekend.

Het was ook tijd om onze paspoorten te verlengen. Dat moet op de ambassade in Wellington. Het duurt 4 weken voordat we de nieuwe krijgen (met vingerafdruk), maar de oude zijn al ongeldig gemaakt door er gaten in te maken. Heb je je paspoort nodig in deze periode dan moet je een noodpaspoort aanvragen. Kosten waren 130 euro per paspoort. Geen idee of het in Nederland ook zo duur is, maar ik vond het behoorlijk aan de prijs.

Het is ondertussen penalty tijd. Eentje van Costa Rica is gehouden.

Wat me nog steeds verbaasd is hoe makkelijk Nieuw Zeelanders huizen kopen. Ze zullen niet zo snel hun spaargeld investeren in aandelen, maar zullen eerder een tweede (of derde of vierde) huis kopen als investering (en verhuren). Een vriendin kocht een huis alsof ze voor schoenen ging shoppen. De makelaar belde dat ze een goed huis had gevonden, vriendin ging kijken, deed een bod en had het huis gekocht. En dat allemaal op een dag.

Weer penalty van Costa Rica tegengehouden. Nederland is door naar de halve finale! Wat een manier om dit verslag te eindigen. Waardeloze wedstrijd, briljante penalties.

Tot de volgende keer!
Feija

Link naar foto's:

• 06 Juli 2014 - 14:39

Janny Odijk :

wat leuk weer iets van jullie te lezen, met een eigen huis blijf je altijd bezig, maar je doet het wel voor je zelf, met mijn ogen gaat het minder maar de man van de computer heeft een loep icoon geinstaleerd nu kan ik het beter lezen en niet uit te printen. wat fijn dat jullie nog steeds werk hebben, hier worden nog steeds veel mensen ontslaan, ook een nicht per 1 augustus en je moet dan maar zien hoe jij je huis betaald. het weer is wel wisselvallig maar een lekkere temperatuur. groeten uit een wat bewolkt Zutphen Janny

• 08 Juli 2014 - 21:48

Adrie Maatman:

Leuk om weer nieuws over jullie te lezen. Tijd voor nieuwe foto's van jullie huis? Wij wonen nu een half jaar in ons nieuwe huis in Giesbeek. De werelwinkel heeft het moeilijk. Het wikelcentrum in de Pastoriestraat wordt vernieuwd en de Elshofpassage vertoont steeds meer lege panden. Jammer.Hartelijke groeten uit een zeer nat Nederland.(vandaag)

• 10 Juli 2014 - 12:04

Pieter En Inge:

Hoi, De winter bij ons (ZA) is ook kouder dan we gewend waren, maar gelukkig wel vaak zon. Wij hebben i.v.m. een nieuw werkvisum ook nieuwe paspoorten aangevraagd en begin deze week opgehaald. Kosten ook ongeveer 130 EURO per stuk, maar het duurde maar 2,5 week. En we konden de paspoorten houden tot we de nieuwe hadden en de visa in de oude paspoorten zijn nog goed en geldig. Grappig die verschillen tussen de diverse landen.
    Hier volgen we ook de WK, ook hier live op TV, zonder dat ZA mee doet. En nu alleen nog de finale, helaas zonder NL.

Groeten en geniet van jullie tuin.

• 25 Juli 2014 - 23:20

Ria Elderman:

Hallo, Ik kwam bij toeval de link tegen en dan niet alleen kijken/lezen maar ook een reactie. Wat fijn dat Alex zijn werk mag blijven doen. En leuk om jullie (reis) verslag te lezen. Ik heb ook mijn paspoort net verlengd maar hier (gemeente Rheden) is het toch goedkoper € 62,50. Maar dat is ook per gemeente weer verschillend. Jullie beide en Pieter en Inge in de winter. Hier is de temperatuur nu gemiddeld boven de 23 graden met af en toe een bui. Vorige week was het erg warm. Sinds een jaar heb ik geen werk meer en ben nu penningmeester van 2 verschillende stichtingen, voor een oudere soos en Stichting Lubofu Foundation, wij ondersteunen financieel een vrouwenclub in Zambia en zijn begonnen met de bouw van een kleuterschool. Erg leuk om te doen, dus mis het werken (gelukkig) niet. Ik heb net al jullie genoten van het voetbal. Door het mooie weer niets gezien van de tour de frans. Voor Alex: ING SAM bestaat nog steeds . Groetjes uit Velp en geniet van het leven daar.